Pisanie tekstów naukowych 3201-2TPTNN
Zajęcia obejmują następujące zagadnienia:
- definicja tekstu naukowego, jego cechy specyficzne i funkcje
- charakterystyka wybranych rodzajów tekstu naukowego, w tym: abstrakt, esej, expose, ekscerpt, praca dyplomowa, recenzja, referat, resume, sprawozdanie; analiza ich strony redakcyjnej i funkcji
- cechy języka naukowego
- charakterystyka etapów pisania tekstu naukowego: sformułowanie zadania, kwerenda, analiza materiałów źródłowych i uzupełniających, planowanie struktury tekstu, redagowanie teksu, korekta, przygotowanie ostatecznego manuskryptu
- struktura tekstu: redagowanie planu całości
- rodzaje akapitów
- budowa wstępu
- budowa zakończenia
- compte-rendu
- synteza dokumentów
- artykulacja logiczna tekstu: konektory
- artykulacja logiczna tekstu: środki składniowe i leksykalne
- cytat i parafraza
- wyrażanie opinii
- opracowywanie bibliografii
- normy dotyczące prezentacji maszynopisu
- sporządzanie fiszki bibliograficznej
- ilustracje, wykresy, diagramy
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu ćwiczeń student
w zakresie WIEDZY:
- zna rodzaje tekstu naukowego
- zna funkcje i kryteria charakteryzujące poszczególne rodzaje tekstów naukowych
- zna cechy języka naukowego
- zna etapy pisania tekstu naukowego
- zna strukturę pracy dyplomowej
- zna wymogi formalne dotyczące strony redakcyjnej tekstu
- zna zasady korzystania z literatury podmiotu i przedmiotu
- zna zasady poprawnego cytowania
- zna zasady sporządzania bibliografii
In terms of knowledge, students:
- name types of academic texts
- name features of various types of academic text
- name features of academic language
- name stages of academic writing
- describe thesis structure
- enumerate principles of the use of sources
- enumerate features of a well-edited manuscript
- enumerate features of a well-composed reference list
w zakresie UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi rozpoznać rodzaj tekstu naukowego
- potrafi zdefiniować funkcje i wymogi formalne poszczególnych rodzajów tekstu naukowego
- potrafi dokonać rozróżnienia pomiędzy stylem naukowym a literackim
- potrafi zredagować plan pracy dyplomowej
- potrafi praktycznie zastosować wymogi formalne dotyczące strony redakcyjnej tekstu
- potrafi poprawnie cytować
- potrafi sporządzić bibliografię
- potrafi sporządzić fiszkę bibliograficzną
- potrafi sporządzić i zinterpretować wykresy i diagramy
- potrafi napisać abstrakt
- potrafi napisać recenzję
- potrafi napisać plan prezentacji
Kryteria oceniania
- dwie prace pisemne: 2 x 4 pkt; każda praca to 40% oceny końcowej
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność): 1 pkt, czyli 10% oceny końcowej
- kontrola obecności: 1 pkt, czyli 10% oceny końcowej
Literatura
1. Bünting, Karl-Dieter; Bitterlich, Axel; Pospiech, Ulrike, 2006, Schreiben im Studium: mit Erfolg. Ein Leitfaden, Cornelsen Scriptor
2. Duden Briefe gut und richtig schreiben, 2006, Dudenverlag
3. Kast, Bernd, 2003, Fertigkeit Schreiben, Langenscheidt
4. Fix, Martin, 2006, Texte schreiben. Schreibprozesse im Deutschunterricht, Verlag Ferdinand Schöningh, Paderborn
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: