- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Interpretacja jako metoda lingwistycznej analizy dyskursu 3200-ML-AD-OG
Opis treści :
Analiza dyskursu, dążąc do wyjaśnienia społecznych funkcji języka, nie może ograniczać się do analizy strukturalnej korpusu tekstów, lecz w oparciu o indeksykalny charakter wypowiedzi językowych może i powinna analizować proces konstytuowania się wiedzy uczestników dyskursu. Interpretacja jest jak dotychczas jedyną metodą eksplikacji wiedzy kolektywnej, która pozwala na obiektywizację przebiegających indywidualnie procesów interpretacji wypowiedzi językowych. Opiera się ona na założeniu, że chociaż sam proces interpretacji jest bezpośrednio dostępny tylko podmiotowi interpretującemu, efekt interpretacji może być komunikowany i stać się dzięki temu dostępny intersubiektywnie. W celu wyjaśnienia podstaw teoretycznych i możliwości zastosowań praktycznych postulowanej metody w ramach wykładu zostaną podjęte następujące tematy:
1. Co bada lingwistyczna analiza dyskursu?
2. Klasyczne podejścia do analizy dyskursu
3. Model wielopoziomowej analizy dyskursu Spitzmüllera i Warnke’ego
4. Jef Verschueren: użycie języka jako dyskurs
5. Znaczenia w dyskursie: analiza czy interpretacja?
5. Znaczenia w dyskursie: ideologia czy mentalność?
6. Znaczenia w dyskursie: eksplicytność vs. implicytność
7. Kolektywne formy wiedzy: kognicje, emocje i intencje
8. Lingwistyczna analiza dyskursu jako dyscyplina interpretatywna
9. Interpretacja w badaniach wiedzy kolektywnej
10. Analiza wybranego fragmentu dyskursu metodą interpretacyjną
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Poznanie założeń, celu i przykładów zastosowania metody hermeneutycznej w lingwistycznej analizie dyskursu oraz umiejętność jej wykorzystania na potrzeby badań własnych.
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu :
- wypełnienie wszystkich wymogów przedstawionych przez wykładowcę.
Literatura
Dostępność materiałów do zajęć PDF-y na platformie Moodle
Athanasiadou, A./Tabakowska E. (red.), 1998. Speaking of Emotions. Conceptualisation and Expression, Berlin, New York: de Gruyter.
Blommaert, J., 2005. Discourse. A critical introduction. Cambridge: CUP.
Bühler, K., 2004. Teoria języka. O językowej funkcji przedstawiania, tłum. J. Koźbiał, Kraków: Universitas.
Duszak, A., 1998. Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa. Warszawa: PWN.
Foucault, M., 2002, Archeologia wiedzy, tłum. A. Siemek, Warszawa: Wydawnictwo De Agostini – Altaya.
Hermanns, F., 1994. „Linguistische Anthropologie. Skizze eines Gegenstandsbereichs linguistischer Mentalitätsgeschichte“, [w:] D. Busse, F. Hermanns, W. Teubert (red.), Begriffsgeschichte und Diskursgeschichte. Methodenfragen und Forschungsergebnisse der historischen Semantik, Opladen: Westdeutscher Verlag, 29-59.
Krauz, M./Gajda, S. (red.), 2005. Współczesne analizy dyskursu. Rzeszów: Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Labocha, J., 2008. Tekst, wypowiedź, dyskurs w procesie komunikacji językowej, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 62-80.
Lisowska-Magdziarz, M., 2006. Analiza tekstu w dyskursie medialnym. Przewodnik dla studentów. Kraków Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Malinowski, B., 2000. Jednostka, społeczność, kultura, tłum. S. Kapralski et al. Warszawa: PWN.
Spitzmüller, J./ Warnke, I. H., 2011. Diskurslinguistik. Eine Einführung in Theorien und Methoden der transtextuellen Sprachanalyse, Berlin/Boston: de Gruyter.
Warnke I.H., 2009, Żegnaj tekście – witaj dyskursie? O sensie i celu poststrukturalistycznego uwolnienia pojęcia tekstu, [w:] Z. Bilut-Homplewicz, W. Czachur, M. Smykała (red.), Lingwistyka w Niemczech. Pojęcia, problemy, perspekt, Wrocław: ATUT, 343-360.
Verschueren J., 2012. Ideology in Language Use, Cambridge: CUP.
Literatura dodatkowa zostanie podana na zajęciach
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: