Fonetyka i fonologia języka C-migowy 3200-L1-FFCM
Kurs ma na celu wprowadzenie słuchaczy do zagadnień fonologii języków migowych i zaprezentowanie współczesnych narzędzi badawczych z zakresu tej dziedziny.
Zakres tematyczny obejmuje:
• wprowadzenie do terminologii fonologicznej i fonetycznej
• modalność wizualno-przestrzenna
• podstawy fonetyki języków migowych
• fonologia języków migowych - ujęcie historyczne (W. Stokoe, S.K. Liddell)
• model fonologiczny W. Sandler dla języków migowych
• model prozodyczny D. Brentari dla języków migowych
• transkrypcja fonetyczna języków migowych
• transkrypcje modeli fonologicznych
• procesy fonologiczne w językach migowych
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą się odbywać przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student posiada:
Wiedzę:
● zna podstawowe terminy z zakresu fonologii i fonetyki języka migowego
● zna strukturę i podstawowe elementy modeli fonologicznych dla języków migowych
● zna symbole trzech różnych transkrypcji fonetycznych dla języków migowych
● zna podstawowe procesy fonologiczne właściwe dla języków migowych
● ma wiedzę o podstawowej literaturze przedmiotu i głównych badaczach z zakresu lingwistyki migowej
Umiejętności:
● podaje definicję fonemu i sylaby w języku migowym
● wymienia parametry fonologiczne znaku
● potrafi wskazać przykłady procesów fonologicznych w tekście migowym
● potrafi samodzielnie dokonywać zapisu prostych znaków w HamNoSySie
● umie zapisać prosty znak migowy za pomocą drzewka fonologicznego W. Sandler i D. Brentari
Kompetencje społeczne:
● zachowuje otwartość na istniejące różnice między modalnością wizualno-przestrzenną a słuchowo-głosową
● dostrzega i akceptuje zróżnicowanie systemów fonetycznych języków świata uwzględniając przy tym specyfikę systemu fonetycznego języków migowych
● jest zorientowany na uaktualnianie swojego stanu wiedzy z zakresu lingwistyki migowej
● jest przygotowany do pracy samodzielnej, w trakcie której w sposób praktyczny zastosuje zdobyte wcześniej informacje
Kryteria oceniania
Ocena końcowa z przedmiotu składa się z następujących elementów:
● test pisemny — 50%,
● praca semestralna— 40%
● obecność— 10%,
Kryteria oceny końcowej są obliczane według następujących wartości:
● ponad 90% – 5
● 85%-90% – 4,5
● 76%-84% – 4
● 70%-75% – 3,5
● 60%-69% – 3
Kryteria oceniania:
Semestr: pisemny test końcowy— 50%; praca semestralna— 40%; obecność —10%.
Student zobowiązany jest do uczęszczania na wszystkie zajęcia. Dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności na 30h zajęć kontaktowych w poszczególnym. W przypadku więcej niż dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności, student powinien zwrócić się do wykładowcy z prośbą o wyznaczenie formy zaliczenia materiału z zajęć, na których był nieobecny. Nieusprawiedliwiona nieobecność na 50% zajęć (lub więcej) skutkuje oceną niedostateczną z kursu.
Literatura
Brentari, D. 1999. A Prosodic Model of Sign Language Phonology, MIT Press,
Cambridge.
Brentari, D., 2009, Modality differences in sign language phonology an morphophonemics, [w:] Meier R.P., Cormier K., Quinto-Pozos D. (red.), Modality and Structure in Signed and Spoken Languages, Cambridge University Press.
Brentari, D. 2010. Handshape in Sign Language Phonology, [w:] M. van Oostendorp, C. Ewen, E. Hume i K. Rice (red.), Companion to Phonology. New York/Oxford: Wiley-Blackwells.
Fenlon, J., K. Cormier I D. Brentari. 2018. The phonology of sign languages, [w:]
A. Bosch (red.), Routledge Handbook of Phonological Theory. NY: Routledge.
Jantunen, T., Takkinen, R. 2010. Syllable structure in sign language phonology, [w:] Brenatri, D. (red.), Sign languages, Cambridge: Cambridge University Press, s. 312-331.
Kelsall S., (BMC), Movement and Location Notation for Americna Sign Language, http://www.swarthmore.edu/SocSci/Linguistics/Papers /2006/kelsall_sarah.pdf, 2006 r.
Liddell, S. K. 2003. Grammar, Gesture, and Meaning in American Sign Language,
Cambridge: Cambridge University Press.
Sandler, W., Lillo-Martin, D. C. 2006. Sign language and linguistic universals.
Cambridge, UK ; New York: Cambridge University Press.
Sandler, W. 2005. Phonology, Phonetics, and the Non-dominant Hand, [w:]
Goldstein, L., Whalen, D. i Best, C. (red.), Papers in Laboratory Phonology: Varieties of Phonological Competence. Berlin: Mouton-de Gruyte.
Stokoe, W. C. 1960. Sign Language Structure: An Outline of the Visual Communication Systems of the American Deaf, [w:] Studies in Linguistics: Occasional Papers, Buffalo: Department of Anthropology and Linguistics, University of Buffalo.
Tomaszewski, P., Rosik, P. 2007. Sygnały niemanualne a zdanie pojedyncze w Polskim Języku Migowym: gramatyka twarzy, "Poradnik Językowy" z.1., s. 33 – 49.
Willbur, R. 2011. Sign Syllables, [w:] The Blackwell Companion to Phonology, Oostendorp, van M., Ewen, C.J., Hume, E., Rice, K. (red.), Oxford: Blackwell, s. 1309-1334.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: