Fonetyka i fonologia języka B-angielski 3200-L1-0FFBA
Kurs przeznaczony jest dla studentów I roku z językiem angielskim jako pierwszym językiem specjalności (B). Kurs skupia się na opisowych aspektach wymowy angielskiej, stanowiąc podbudowę teoretyczną zajęć praktycznych z wymowy (Kształcenie Kompetencji Komunikacyjnych), ułatwiającą studentom świadomą nad nią kontrolę. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z systemem fonetycznym języka angielskiego, zarówno na poziomie segmentalnym (klasyfikacja samogłosek, dwugłosek i spółgłosek), jak i suprasegmentalnym (akcent wyrazowy i zdaniowy, rytm, intonacja, procesy fonostylistyczne). Ponadto wprowadzone zostają elementy analizy fonologicznej (podstawowe pojęcia, ogólny opis współczesnych teorii fonologicznych). Studenci poznają również najważniejsze cechy podstawowych odmian języka angielskiego, ze szczególnym uwzględnieniem standardowej brytyjskiej i standardowej amerykańskiej oraz główne aspekty opisowe kontrastywnej fonetyki polsko-angielskiej. Wiedza ta pozwoli studentom doskonalić własną wymowę i świadomie unikać typowych błędów popełnianych przez Polaków, a także analizować i korygować błędy ich uczniów (w przypadku wyboru zawodu nauczyciela w przyszłości). Ponadto kurs kładzie nacisk na różnorodność stylistyczną systemu fonetycznego języka angielskiego, zmiany zachodzące w nim współcześnie oraz na pogłębianie wiedzy we własnym zakresie z użyciem nowoczesnych źródeł. W tym celu studenci zapoznawani są z rzetelnymi źródłami internetowymi dotyczącymi omawianej tematyki.
Nakład pracy studenta:
Łączna wartość punktów ECTS = 2
Godziny kontaktowe (w sali): 30h = 1 ECTS
Samodzielna praca studenta poza salą zajęciową:
Bieżące przygotowanie do zajęć (zapoznanie się z literaturą przedmiotu, wykonywanie prac domowych) = 20h
Przygotowanie do testów zaliczeniowych: 10h
20h + 10h = 30h = 1ECTS
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą się odbywać przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Po ukończeniu kursu student:
- zna i rozumie strukturę fonologiczną języka jako systemu, ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu fonetyki i fonologii w systemie nauk, zna i rozumie związki pomiędzy fonetyką i fonologią a innymi działami lingwistyki, a także rozumie ich specyfikę przedmiotową (K1_W01),
- zna i rozumie podstawową terminologię językoznawczą z dziedziny fonetyki i fonologii (K1_W02)
- zna i rozumie charakterystykę systemu fonetycznego języka angielskiego, ma uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie klasyfikacji jego elementów fonemicznych oraz głównych aspektów suprasegmentalnych (K1_W05)
- posiada usystematyzowaną wiedzę z zakresu fonetyki i fonologii języka angielskiego oraz fonetyki kontrastywnej polsko-angielskiej, a także zna różnice pomiędzy systemami fonetycznymi standardowej brytyjskiej i standardowej amerykańskiej odmiany angielszczyzny (K1_W08)
UMIEJĘTNOŚCI
Po ukończeniu kursu student:
- potrafi rozpoznać i opisać specyfikę błędów w wymowie j. angielskiego typowych dla polskiego ucznia (K1_U05)
- potrafi rozróżnić podstawowe odmiany j. angielskiego (brytyjską i amerykańską) w wymowie (K1_U09)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Po ukończeniu kursu student:
- demonstruje świadomość istnienia różnic w systemach dźwiękowych różnych języków, w szczególności polskim i angielskim (K1_K01)
- rozumie i docenia wagę prawidłowej wymowy w komunikacji i pracy zawodowej, a także potrzebę dalszego doskonalenia wymowy i jest do tego przygotowany (K1_K02)
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- Śródsemestralny pisemny test kontrolny
- Końcowy test pisemny
Kryteria oceniania:
Testy pisemne ocenia się na podstawie: znajomości terminologii i reguł fonologicznych, umiejętności odczytywania i posługiwania się alfabetem fonemicznym j. angielskiego, podstawowej wiedzy dotyczącej odmian angielszczyzny oraz głównych różnic między polskim a angielskim systemem fonetycznym.
Stosowana punktacja w ocenie testów pisemnych:
60-69% = 3
70-74% = 3+
75-84% = 4
85-89% = 4+
90-100% = 5
Nieobecności:
Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze. W przypadku większej liczby nieobecności student zalicza materiał w formie ustalonej z wykładowcą.
Uzyskanie oceny niedostatecznej w sesji właściwej skutkuje wpisaniem oceny negatywnej do systemu USOS w pierwszym terminie i koniecznością poprawy w sesji poprawkowej. Zaliczenie poprawkowe odbywa się na tych samych zasadach i w tej samej formie co zaliczenie w pierwszym terminie.
Literatura
Ustalana indywidualnie przez każdego prowadzącego.
Uwagi
W cyklu 2023Z:
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą prowadzone przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, np. Google Meet oraz innych zalecanych przez UW. |
W cyklu 2024Z:
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą prowadzone przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, np. Google Meet oraz innych zalecanych przez UW. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: