Analiza komunikacji multimodalnej 3200-AKM-SB
1. Podstawy teoretyczne:
• Komunikacja międzyludzka – wybrane modele
• Rzeczywiste języki ludzkie, rzeczywiste kultury ludzkie
• Komunikacja face-to-face, teoria aktów mowy
• Analiza konwersacyjna
• Komunikacja multimodalna: display werbalny, wokalny i kinetyczny
• Komunikacja w mediach i CMC
• Kultura wizualna
2. Metodyka badań multimodalnych
• Wprowadzenie do metod badawczych
• Analiza interakcji komunikacyjnych
• Analiza komunikatów multimodalnych
• Analizy jakościowe i ilościowe
3. Aspekty etyczne pracy naukowej
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza i umiejętności
Po ukończeniu przedmiotu doktorant:
- zna podstawy pragmalingwistyki, kulturologii i pragmatyki kulturowej
- zna podstawy analizy multimodalnej
- potrafi rozpoznać uwarunkowania kulturowe działań językowych werbalnych i niewerbalnych
- umie analizować wyrażenia werbalne i niewerbalne
- ma kompetencję komunikacyjną multimodalną
- potrafi przygotować do druku artykuł naukowy w wybranych zagadnieniach.
Kompetencje społeczne
Po ukończeniu przedmiotu doktorant poprawia swoją naukową kompetencję społeczną, która bazuje na kategoriach odpowiedzialności etycznej i autonomii w pracy naukowej.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę
Warunki, jakie należy spełnić, aby uzyskać zaliczenie:
- praca zaliczeniowa pisemna
- prezentacja na podstawie projektu badawczego doktoranta
Literatura
Literatura podstawowa
BONACCHI, S. (2013): Unhöflichkeit. Eine kulturologische Analyse Deutsch – Italienisch – Polnisch. Frankfurt et al.: Lang
BONACCHI, S./KARPIŃSKI, M. (2014): “Some remarks about the term ‘multimodality’.” In: Journal of Multimodal Communication Studies, I/1, 2014, 1-7 (http://jmcs.home.amu.edu.pl/wp-content/uploads/2014/05/01_silvia-bonacchi-maciej-karpinski_JMCS_01_2014.pdf)
Literatura dodatkowa
AUSTIN, J. L. (1962): „How to do things with words. Oxford: OUP (dt. 1972: „Zur Theorie der Sprechakte, Zur Theorie der Sprechakte. Stuttgart: Reclam)
BONACCHI, S./ANDREEVA, B./BARRY, W. (2016): Prosodic cues of genuine and mock impoliteness in German and Polish. In: Speech Prosody (SP8) 2016, Boston
BONACCHI S./MELA M. (2016): „Multilingwalny (polsko-niemiecki) korpus języka mówionego MCCA dla celów analizy kulturologicznej i suprasegmentalnej (nie)grzeczności językowej”. In: E. Gruszczyńska/A. Leńko-Szymańska (ed.): Polskojęzyczne korpusy równoległe/ Polish-language Parallel Corpora. Warszawa: Instytut Lingwistyki Stosowanej 2016, 181-195
BONACCHI, S./MELA, M. (2016): “Practical remarks about the interoperability of the computer programmes Folker, ELAN and Praat for transcription and multimodal linguistic annotation from the user’s point of view.” In: Journal of Multimodal Communication Studies 2/2014, 18-29
EKMAN, P./ FRIESEN, W.V. (1969): „The Repertoire of Nonverbal Behavior. Categories, Origins, Usage and Coding.” In: Semiotica 1, 1969, 49-98
GRICE, P. (1957): Logic und Conversation. Studies in The Way of Words. Harvard: HUP
GRICE, P. (1957): “Meaning”. In: Philosophical review, vol.66 (3), 377-388
KENDON, A. (1990): „Spacial organization in Social Encounters: The F-Formation System.” In: Kendon, A. (ed.): Conducting Interaction. Patterns of Behavior in Focused Encounters. Cambridge: CUP, 209-238
KENDON, A. (2007): Some Topics in Gesture Studies. In: A. Esposito et al. (ed.): Fundamentals of Verbal and Nonverbal Communication and the Biometric Issue. Amsterdam: IOS Press.
MCNEILL, D. (2007): Gestures and Thought. Chicago: UCP.
POGGI, I. (2007): Mind, Hands, Face and Body. A Goal and Belief View of Multimodal Communication. Berlin: Weidler
SACKS, H./SCHEGLOFF, E./JEFFERSON, G. (1974): „A simplest systematics for the organization of Turn-Taking for Conversation.” In: Language 50, 696-755
SAGER, S./BÜHRIG, C. (2005): Nonverbale Kommunikation im Gespräch. Osnabrück: Obst
SEARLE, J. R. (1969):, „Speech acts. An Essay in Language Philosophy“ (dt. 1971: Sprechakte. Ein sprachphilosophischer Essay. Frankfurt a.M.: Suhrkamp)
ŻEBROWSKA, E. (2013): Text – Bild – Hypertext. Frankfurt a.M. et al: Lang
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: