Pracownia V 3106-PRAC-V
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w problematykę badawczą związaną z profilem istniejącego do końca 2020 roku Zakładu Teorii i Estetyki Muzyki oraz głównymi nurtami badań podejmowanych przez jego pracowników (obok teorii i estetyki mieści się wśród nich m.in. historia muzyki od XIX do XXI wieku z wielością i różnorodnością swej problematyki oraz metodologia badań muzykologicznych).
W cyklu 2023Z:
W 2022 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zainicjowało nową serię wydawniczą pod nazwą Biblioteka Res Facta Nova. Następczyni Biblioteki Res Facta wydawanej w latach 1969–1988 ma na celu publikowanie wartościowych i wpływowych książek o muzyce wykraczających poza zakres wąsko pojętej muzykologii czy teorii muzyki, otwierających nauki o muzyce na szeroko pojętą humanistykę. W serii ukazują się zarówno tłumaczenia klasycznych już autorów wpisujących się w nurt tzw. nowej muzykologii czy muzykologii kulturowej, jak również nowe książki polskich autorów, włączających się w ten nurt badań nad muzyką. Pierwsze publikacje wydane pod szyldem nowej serii podejmują refleksję o muzyce w kontekście filozofii i innych dziedzin sztuki. Wspólna lektura wybranych fragmentów zainspiruje nas do tworzenia własnych tekstów o charakterze krytycznym, sięgających po metody i strategie badawcze nowej muzykologii. |
W cyklu 2023L:
20.02.2024 |
W cyklu 2024Z:
W 2022 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zainicjowało nową serię wydawniczą pod nazwą Biblioteka Res Facta Nova. Następczyni Biblioteki Res Facta wydawanej w latach 1969–1988 ma na celu publikowanie wartościowych i wpływowych książek o muzyce wykraczających poza zakres wąsko pojętej muzykologii czy teorii muzyki, otwierających nauki o muzyce na szeroko pojętą humanistykę. W serii ukazują się zarówno tłumaczenia klasycznych już autorów wpisujących się w nurt tzw. nowej muzykologii czy muzykologii kulturowej, jak również nowe książki polskich autorów, włączających się w ten nurt badań nad muzyką. Pierwsze publikacje wydane pod szyldem nowej serii podejmują refleksję o muzyce w kontekście filozofii i innych dziedzin sztuki. Wspólna lektura wybranych fragmentów zainspiruje nas do tworzenia własnych tekstów o charakterze krytycznym, sięgających po metody i strategie badawcze nowej muzykologii. |
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Ogólnie: obowiązkowe fakultatywne | W cyklu 2024Z: fakultatywne obowiązkowe | W cyklu 2023Z: fakultatywne obowiązkowe |
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Uczestnik kursu:
- ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej problematyki badawczej podejmowanej w byłym Zakładzie,
- formułuje i analizuje problemy badawcze związane z profilem zajęć.
Kryteria oceniania
- obecność oraz aktywny udział w zajęciach;
- samodzielne przygotowanie projektu (eseju, ćwiczenia) związanego z tematyką zajęć.
Literatura
Dostosowana do tematyki pracowni w danym roku (semestrze) akademickim.
W cyklu 2023Z:
Constantin Floros, Człowiek, miłość i muzyka, tłum. Marcin Trzęsiok, Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne 2022. Dodatkowo: |
W cyklu 2023L:
Theodor W. Adorno, Przemysł kulturalny. Wybrane eseje o kulturze masowej, tłum. Marta Bucholc, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury 2023. |
W cyklu 2024Z:
Constantin Floros, Człowiek, miłość i muzyka, tłum. Marcin Trzęsiok, Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne 2022. Dodatkowo: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: