Życie i twórczość Johanna Sebastiana Bacha 3106-JSBMON
Twórczość Johanna Sebastiana Bacha na ogół była ściśle związana z pełnioną funkcją (organisty, kapelmistrza czy kantora), dlatego wykład przyjmie tradycyjny układ chronologiczny. Kolejne etapy rozwoju języka muzycznego kompozytora zostaną omówione w perspektywie jego życia, kultury muzycznej miast i regionów, w których przebywał, osób, z którymi się kontaktował, a także zadań, jakie – formalnie bądź nieformalnie – wykonywał. I tak rozważania rozpoczną się od jego narodzin w Eisenach, a także edukacji w środkowej i północnej części Niemiec w świetle zachowanych źródeł i informacji na temat procesu kształcenia muzyków około roku 1700. W dalszej kolejności omówione zostaną warunki pracy Bacha w różnych ośrodkach i związane z tymi etapami utwory, mianowicie zatrudnienie w:
– Arnstadt i Weimarze na stanowisku organisty (m.in. partity chorałowe, Orgelbüchlein, preludia, fantazje, toccaty oraz fugi, transkrypcje koncertów w stylu włoskim);
– Weimarze na stanowisku koncertmistrza (wczesne kantaty);
– Köthen na stanowisku kapelmistrza (muzyka instrumentalna, m.in. Koncerty Brandenburskie);
– Lipsku na stanowisku kantora (pięć roczników kantat kościelnych, pasje i oratoria, cykl Clavier-Übung, tzw. chorały Schüblerowskie, tzw. chorały lipskie) oraz dyrektora muzycznego miasta i dyrygenta collegium musicum (muzyka kameralna, kantaty świeckie).
Ponadto omówiona zostanie działalność pedagogiczna Bacha (m.in. inwencje dwu- i trzygłosowe, Das wohltemperierte Clavier, Clavierbüchlein vor Wilhelm Friedemann Bach, sonaty triowe), a także jego związki z Polską (m.in. Msza h-moll). Wreszcie przedstawiony zostanie również późny, spekulatywny nurt w twórczości kompozytora, który nie jest ściśle związany z zajmowanym stanowiskiem, a mimo to zajmuje poczesne miejsce w jego dorobku (m.in. Wariacje Goldbergowskie, Sztuka fugi, Wariacje kanoniczne nt. chorału Vom Himmel hoch da komm ich her).
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student posiada wiedzę na temat życia i twórczości Johanna Sebastiana Bacha, a także potrafi poprawnie przeprowadzić analizę jego utworów.
Kryteria oceniania
Praca pisemna (ok. 5 stron z bibliografią i przypisami) poświęcona analizie wybranego utworu Bacha.
Literatura
1. Christoph Wolff, Johann Sebastian Bach. Muzyk i uczony, przeł. Barbara Świderska, Lokomobila, Warszawa 2011.
2. Das Bach-Handbuch, red. Reinmar Emans, Sven Hiemke, Klaus Hofmann, t. 1–7, Laaber Verlag, Laaber 2007–2015.
3. David Schulenberg, The Keyboard Music of J. S. Bach, Routledge, New York – London 2006 [1992].
4. Alfred Dürr, Kantaty Jana Sebastiana Bacha, przeł. Andrzej A. Teske, Polihymnia, Lublin 2004.
5. Peter Williams, Bach: The Goldberg Variations, Cambridge University Press, Cambridge 2001.
6. Peter Williams, The Organ Music of J. S. Bach, Cambridge University Press, Cambridge 2008 [1980–1984].
Literatura uzupełniająca (wybrane artykuły i rozdziały książek) będą podawane na poszczególnych zajęciach. Dodatkowa literatura do prac pisemnych będzie ustalana indywidualnie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: