Krytyka i publicystyka muzyczna 3106-2KP2
„Krytyka i publicystyka muzyczna” to przedmiot organizowany przez Instytut Muzykologii UW, skierowany do studentów III roku studiów wieczorowych (obowiązkowy) oraz dla studentów wszystkich lat studiów dziennych (fakultatywny). Jest to konwersatorium, w którym dużą rolę odgrywają także elementy ćwiczeń praktycznych.
Formułę „Krytyki i publicystyki muzycznej” można podzielić na dwie części. Na część pierwszą składają się elementy historii krytyki muzycznej (recenzje E.T.A. Hoffmana i R. Schumanna), artykuły teoretyczne pokazujące relacje między krytyką a analizą muzyczną (M. Jabłoński, A. Tuchowski, I. Bent, J. Kerman), artykuły wprowadzające w zagadnienia praktycznej stylistyki tekstu (U. Eco), a także przykłady współczesne (K. Miklaszewski, A. Chłopecki, P. Wierzbicki, D. Szwarcman, M. Herma, B. Chaciński) – prezentujące zarówno refleksję nad kondycją współczesnej krytyki, jak i konkretne formy krytyki i publicystyki (m. in. felieton, esej, recenzja, program koncertowy).
Część drugą stanowią zajęcia praktyczne, na które studenci są zobowiązani przygotować recenzje z koncertów i płyt (wskazanych przez prowadzących). W pracy wieńczącej zajęcia, studenci prezentują recenzję płyty – tym razem wybranej przez siebie, tak by mogli zastosować pozyskane umiejętności do zrecenzowania muzyki, której sami słuchają, w obcowaniu z która najlepiej się czują.
Aby dostarczyć materiału recenzenckiego, planowane się wspólne wyjścia na koncerty.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
1. Znajomość podstawowych założeń teoretycznych krytyki muzycznej
2. Umiejętność stworzenia krótkiego tekstu krytyczno-muzycznego.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach i dwóch koncertach muzyki klasycznej oraz zaliczenie 5 prac pisemnych (2 recenzje koncertów; 3 recenzje wydawnictw płytowych - 1 z muzyką klasyczną, 1 z muzyką popularną i 1 dowolnie wybranej przez studenta).
Praktyki zawodowe
-
Literatura
E.T.A. Hoffman, L. v. Beethoven, V Symfonie („Allgemeine Musikalische Zeitung”, 1810)
R. Schumann, Symphonie von H. Berlioz („Neue Zeitschrift für Musik”, 1835)
Maciej Jabłoński, Krytyka muzyczna a etyka interpretacji, w: Krytyka muzyczna. Teoria, historia, współczesność, Zielona Góra 2009, ss. 11-22.
Andrzej Tuchowski, Krytyka a analiza – dwie drogi do poznania dzieła muzycznego, w: j.w., ss. 23-39.
Ian Bent, hasło Analysis, w: The New Grove Dictionary of Music and Musicians, 1980; 2. ed. 2001, pol. tłum. w: Analiza i interpretacja dzieła muzycznego. Wybór metod, Kraków 1990, s. 5-10
Joseph Kerman, Jak dotarliśmy do analizy i jak z niej wybrnąć, Res Facta Nova 1994, nr 1 (10), ss. 84-100.
Umberto Eco Jak stawiać wielokropek [w:] Zapiski na pudełku od zapałek , Wyd. Historia i sztuka, Poznań 1993
Jacek Dukaj 10 sposobów na zgnojenie książki, (online), http://dukaj.pl/czytelnia/publicystyka/10SposobowNaZgnojenieKsiazki
Mariusz Herma, 10 sposobów na zgnojenie płyty (online), http://www.ziemianiczyja.pl/2009/07/10-sposobow-na-zgnojenie-plyty/
Bartek Chaciński, Jak nie pisać recenzji, czyli moje „ulubione” słowa (online), http://chacinski.wordpress.com/2009/03/27/jak-nie-pisac-recenzji-czyli-moje-ulubione-slowa/
Mariusz Herma, Nie rozpoczynaj renzji od… (online), http://www.ziemianiczyja.pl/2009/11/nie-rozpoczynaj-recenzji-od/
Paweł Franczak, Święta z kontrolce, kontrolfau (online), http://brzydkieslowonaf.wordpress.com/2011/12/22/swieta-z-kontrolce-kontrolfau/
Marek J. Sawicki, Jak pisać o muzyce – porady praktyczne (online), http://tableau.jogger.pl/2012/09/07/jak-pisac-o-muzyce-porady/
Mariusz Herma, Tylko, że (online), http://www.ziemianiczyja.pl/?s=tableau&x=0&y=0
Kacper Miklaszewski, Co począć z wielką sztuką, „Ruch Muzyczny”, rok LVI , nr 18, 2 września 2012 lub online: http://www.ruchmuzyczny.pl/PelnyArtykul.php?Id=2188 - [Bach, Masecki]
Kacper Miklaszewski, Jak grać Mozarta, „Ruch Muzyczny”, rok LVI, nr 10, 13 maja 2012 lub online: http://www.ruchmuzyczny.pl/PelnyArtykul.php?Id=2085
Kacper Miklaszwski, Beethoven czuły i... dowcipny, „Ruch Muzyczny”, rok LV, nr 15, 24 lipca 2011 lub online: http://www.ruchmuzyczny.pl/PelnyArtykul.php?Id=1805
Sytuacja współczesnej polskiej krytyki muzycznej. Dyskusja panelowa, w: Krytyka muzyczna. Teoria, historia, współczesność, Zielona Góra 2009, ss. 221-244.
Mariusz Herma, Krytyka w stanie krytycznym, (online) http://www.t-mobile-music.pl/opinie/felietony/krytyka-w-stanie-krytycznym,7309.html
Czego artysta oczekuje od krytyki? Ankieta, „Więź”, 4/2003)
Andrzej Chłopecki Rubik, czyli tryumf hucpy, „Tygodnik Powszechny”, 7/2007 lub online: http://tygodnik2003-2007.onet.pl/1548,1386460,0,dzial.html
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: