1900: sztuka na rozdrożu 3105-SZNR-K
Przedmiotem konwersatorium, odwołującego się w tytule do słynnego katalogu Roberta Rosenbluma, 1900: Art at the Crossroads, będzie europejska sztuka przełomu wieków, w okresie wzmożonego poszukiwania dróg wyjścia poza XIX-wieczne ścieżki malarskiej „reprezentacji”. Rok 1900 – data Exposition universelle w Paryżu to symboliczny koniec XIX w., ale zarazem szczytowy moment belle époque we Francji, czas krzyżowania się i przenikania tendencji, rozdroży tradycji i nowoczesności. Ciągle żywy nurt impresjonizmu i postimpresjonizmu, konkurował wówczas z programami art nouveau i symbolizmu, prowadząc do wyklarowania się awangardowych postaw. W ramach zajęć analizowane będzie malarstwo i artystyczna refleksja czołowych artystów i krytyków, tworzących ok. 1900 r., którzy staną się ojcami XX-wiecznej nowoczesności, jak Paul Gauguin, Paul Cézanne, Vincent van Gogh, Piet Mondrian, Edvard Munch, Wassily Kandinsky, Henri Matisse czy Pablo Picasso. Na modelowych przykładach rozważane będą środowiskowe i instytucjonalne uwarunkowania sztuki, kolonie i dzielnice artystyczne (jak np. Worpswede, Skagen, Montmartre, szkoła haska). Konfrontacje artystycznej praktyki i programów sztuki różnych ośrodków pozwolą zrekonstruować złożoność twórczych postaw u progu awangardy.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma wiedzę w zakresie problematyki sztuki ok. 1900 r., potrafi scharakteryzować zjawiska stylistyczne, programy i postawy twórcze przełomu wieków, zna podstawowe pojęcia, nurty i środowiska artystyczne; zdobywa kompetencje w zakresie prezentacji problemowego zagadnienia i dyskusji w grupie.
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach, obejmująca krótką prezentację tematu w zakresie omawianej problematyki (ok. 45 min.) – w uzgodnieniu z prowadzącą.
Literatura
F. Berchting, Künstlerkolonie Worpswede, München 2006
P. G. Berman, In Another Light. Danish Painting in the Nineteenth Century, The Vendome Press 2007
Van Gogh to Kandinsky, Symbolist Landscape in Europe 1880-1910, kat. wyst., Van Gogh Museum, Amsterdam 2012
Ch. Butler, Early Modernism: Literature, Music, and Painting in Europe, 1900-1916, Oxford University Press 1994
S. Buisson, Paryż - Montmartre : narodziny sztuki nowoczesnej 1860-1920, Warszawa 2004
S. Deicher, Mondrian 1872-1944, Structures in Space, Cologne 2004
L'Ecole de La Haye : les maîtres hollandais du 19ème siècle, réd.: John Sillevis, Ronald de Leeuw, Charles Dumas, Paris 1983
Le fauvisme ou "l'épreuve du feu" : éruption de la modernité en Europe, kat. wyst., Musée d'Art moderne de la Ville de Paris, 1999 - 2000
Gauguin, Thaiti, kat. wyst., Grand Palais, Paris 2003
J. Geskó, Cézanne and the Past. Tradition and Creativity, kat. wyst., Museum of Fine Arts, Budapest 2012
A.Husslein-Arco, A. Weidinger (eds.), Decadence. Aspects of Austrian Symbolism, Vienna 2013
Kandinsky und Munchen: Begegnungen und Wandlungen, 1896-1914, Prestel-Verlag 1982
M. McCully, Picasso in Paris 1900-1907, Eating Fire, kat. wyst., Van Gogh Museum, Amsterdam 2011
Mondriaan and the Hague School: Watercolours and Drawings from the Gemeentemuseum in the Hague, Whitworth Art Gallery, University of Manchester 1980
Mythos Heimat : Worpswede und die europäischen Künstlerkolonien, hrsgb. von Thomas Andratschke, Dresden 2016
Die Nabis : Propheten der Moderne : Pierre Bonnard, Maurice Denis, Henri-Gabriel Ibels, Georges Lacombe, Aristide Maillol, Paul-Elie Ranson, József Rippl-Rónai, Kerr-Xavier Roussel, Paul Sérusier, Félix Vallotton, Jan Verkade, Edouard Vuillard, hrsg. von Claire Fréches-Thory und Ursula Perucchi-Petri, München 2003
New Worlds: German and Austrian Art. 1890-1900, ed. R. Price, New York 2001
Paula Modersohn-Becker i artyści z Worpswede : rysunki i grafiki 1895-1906, Kraków 2000
Paris 1900, la Ville spectacle, kat. wyst., Petit Palais, Paris 2014
Paul Gauguin. The Maker of Myth, kat. wyst., Tate Modern, London 2011
U. Perucchi-Petri, Die Nabis und das moderne Paris : Bonnard, Vuillard, Vallotton und Toulouse-Lautrec, Bern 2001
D. Reynolds, Symbolist Aesthetics and the Early Abstract Art, Cambridge University Press 1995
R. Rosenblum, M. Stevens, A. Dumas, 1900: art at the crossroads, New York 2000
L. Svanholm, The Northern Light – the Skagen Painters, Copenhagen 2004
Symbolist Art Theories: a Critical Anthology, ed. H. Dorra, University of California Press, Berkley 1995
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: