‘Symbol’ w teorii i historii sztuki XX wieku 3105-SWT-WE
Celem wykładu jest prezentacja podstawowych koncepcji ‘symbolu’ w XX-wiecznych teoriach artystycznych oraz modeli interpretacji ‘symbolu’ i ‘obrazu symbolicznego’ w historii sztuki XX wieku – w kontekście różnych rozwiązań metodologicznych. Wykład obejmuje dzieje koncepcji symbolu w teorii sztuki od 2 poł. XIX stulecia (Fr. Theodor Vischer, estetyka psychologiczna w Niemczech, angielska teoria sztuki od Ruskina) oraz prezentację wykładni symbolu w historii sztuki od J.Burckhardta po wybrane współczesne teorie (G. Boehm, W.J.T. Mitchell). W trakcie wykładu ukazane zostaną związki pomiędzy interpretacją symbolu i jego zapleczem filozoficznym a ogólnym pojmowaniem celów sztuki i podstawowych tendencji metodologicznych oraz postulatów badawczych w historii sztuki. ‘Symbol’ jest tutaj pojmowany dwojako: jako przedmiot badań, ale także jako podstawowe narzędzie interpretacji wizualnych wytworów kultury. Nacisk zostanie położony na związki koncepcji symbolicznych, typowych dla sztuk plastycznych, z inny i rodzajami twórczości artystycznej.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Słuchacz zostaje wprowadzony w podstawowe koncepcje symbolu i sztuki symbolicznej, odniesione do kluczowych sposobów pojmowania sztuki oraz metod jej badania. Rozumie terminologię, związaną z symboliczną wykładnią wytworów artystycznych, zna i potrafi interpretować wybrane teksty z zakresu teorii sztuki i historii sztuki, potrafi połączyć koncepcje artystyczne z innymi dziedzinami wiedzy humanistycznej.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny, składający się z odpowiedzi na 5 pytań, dotyczących wybranych zagadnień.
Literatura
G. Boehm, O obrazach i widzeniu: antologia tekstów. Przekład Małgorzata Łukasiewicz, Anna Pieczyńska-Sulik, red. Daria Kołacka, Kraków 2014.
L. Dittman, Stil – Symbol – Struktur. Studien zur Kathegorien der Kunstgeschichte, München 1977.
G. Durand, Wyobraźnia symboliczna. Przeł. Cezary Rowiński, Warszawa 1986.
E. H. Gombrich, Symbolic Images, London 1972.
Ikonographie und Ikonologie. Theorien – Entwicklung – Probleme. Bildende Kunst als Zeichensystem.1., hrsg. von E. Kaemmerling, Köln 1979.
W. J. T. Mitchell, Iconology: Image, Text, Ideology, Chicago – London 1987.
W. J. T. Mitchell, Picture Theory: Essays on Verbal and Visual Representation, Chicago – London 1995.
W. J. T. Mitchell, Czego chcą obrazy?, przeł. Łukasz Zaremba, Warszawa 2013.
Götz Pochat, Der Symbolbegriff in der Ästhetik und Kunstwissenschaft, Köln 1983.
Symbole i symbolika. Wybrał i wstępem opatrzył Michał Głowiński, Warszawa 1991.
T. Todorov, Teorie symbolu. Przeł. Tomasz Stróżyński, Gdańsk 2011.
Znak, styl, konwencja. Wybrał i wstępem opatrzył Michał Głowiński, Warszawa 1977.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: