Seminarium licencjackie (podstawowe) dr K. Mroziewicz 3105-SEMLICKM
Głównym celem zajęć jest przygotowanie pracy licencjackiej, omówienie jej metodologicznych założeń, opracowanie aparatu naukowego i przedstawienie źródeł. Preferowane są tematy z zakresu historii sztuki XV-XVII w. Na pierwszym etapie formułowany będzie roboczy temat pracy licencjackiej. Następnie konieczne będzie przygotowanie bibliografii i konspektu, a w semestrze letnim przedstawienie fragmentów pracy, które zostaną przedyskutowane w trakcie zajęć.
Program seminarium będzie kształtowany na bieżąco w zależności od liczby uczestników i ich zainteresowań. Część zajęć może się odbywać w zbiorach specjalnych BUW.
Zajęcia będą poświęcone dyskusji na temat różnych mediów obrazowych, ich specyfiki i możliwych podejść badawczych. Poruszone zostaną kwestie związane z funkcją kolorów w sztuce dawnej, zwłaszcza w pracach graficznych z XV-XVII w., oraz technologicznymi aspektami przygotowywania i nakładania farb. W ramach seminarium zostanie omówiona także struktura pracy naukowej, specyfika języka naukowego i funkcja ilustracji. Ponadto studenci będą ćwiczyli prowadzenie dyskusji, redagowanie tekstu naukowego, pisanie recenzji książki (wymienionej w bibliografii pracy dyplomowej) lub wystawy.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy studenci :
- K_W01 zdobędą podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu historii sztuki w systemie nauk oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej;
- K_W03 uzyskają uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu historii sztuki dawnej, obejmującą dzieje, teorię i metodologię dyscypliny;
- K_W04 zyskają wiedzę szczegółową z zakresu historii sztuki w ujęciu chronologicznym, tematycznym i problemowym, w zakresie najważniejszych artystycznych kierunków, ruchów, tendencji, środowisk;
- K_W05 - zdobędą wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie historii sztuki dawnej;
- K_W17 - poznają podstawowe metody analizy i interpretacji obiektów sztuki, stosowane w historycznej i aktualnej historii sztuki i będą potrafili je dostosować do badania konkretnego dzieła;
W zakresie umiejętności studenci:
- K_U01 będą potrafili wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje, wykorzystując różne źródła;
- K_U02 zdobędą podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentacje wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie historii sztuki;
- K_U03 będą w stanie posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami historii sztuki w typowych sytuacjach profesjonalnych;
- K_U04 będą potrafili rozpoznać różne rodzaje obiektów sztuki (pod względem techniki, tematu, typologii, chronologii, stylistyki, genezy, atrybucji) oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym; będą umieli opisać dzieła omawianego okresu identyfikując i wartościując zjawiska oraz problemy szczególnie istotne;
- K_U06 zyskają umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzy i umiejętności badawczych kierując się wskazówkami opiekuna naukowego;
- K_U07 zdobędą umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii sztuki i historii kultury oraz umiejętność wyciągania wniosków.
- K_U10 wyćwiczą umiejętność przygotowywania typowych prac w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych oraz innych źródeł;
- K_U13 będą potrafili współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
W zakresie kompetencji społecznych studenci:
- K_K01 będą potrafili odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadań, określonych przez siebie i innych;
K_K02 będą świadomi odpowiedzialności za zachowanie światowego i krajowego dziedzictwa kulturowego, standardów upowszechniania, bezpieczeństwa i ochrony dzieł sztuki;
K_K03 będą podejmować działania o charakterze badawczym i działając na rzecz dobra wspólnego;
K_K04 będą w stanie dostrzegać i rozstrzygać dylematy związane z wykonywaniem zawodu (muzealnika, kuratora, edukatora historii sztuki, animatora kultury, recenzenta wystaw);
- K_K05 będą uczestniczyć w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i form.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie złożonej pracy licencjackiej, aktywności na zajęciach, wygłoszonego referatu, krótkiej pracy pisemnej (recenzja książki lub wystawy) oraz posteru.
Literatura
Literatura, dostosowana do omawianych zagadnień, będzie podawana w trakcie trwania kursu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: