„Czego chcą obrazy?”. Wybrane zjawiska kultury wizualnej 3105-OEP-KK
Celem konwersatorium jest zaznajomienie studentów i studentek z działaniami wchodzącymi w zakres pola sztuki, jednak istniejących poza typową przestrzenią instytucjonalną. Prezentowane przykłady dotyczyć będą zarówno działalności znanych artystów i krytyków, jak i akcji anonimowych, uznawanych za mniej „profesjonalne”. Analiza aktualnych zjawisk kultury wizualnej może stać się ważnym narzędziem wśród badaczy i krytyków sztuki. Narzędzia opisu i krytyki wybranych działań pozwala na świadome poruszanie się we współczesnym świecie nasyconym różnego rodzaju obrazami.
Tytuł zajęć nawiązuje do słynnego zbioru tekstów W. T. Mitchella, w których autor traktuje obrazy jako swego rodzaju podmiot nawiązujący specyficzną formę komunikacji z widzem.
Podczas zajęć studenci i studentki zapoznają się z wybranymi przykładami działań wizualnych istniejących poza tradycyjnymi wystawami, muzeami, galeriami. Każde spotkanie dotyczyć będzie innego zagadnienia.
Tematy poruszane na zajęciach będą odnosiły się do pojęcia i analiz kultury wizualnej. Podczas spotkań studenci i studentki zapoznają się z podstawową literaturą przedmiotu. Celem zajęć będzie także „wyczulenie” studentów i studentek na kwestie pomijane w klasycznym dyskursie historii sztuki.
Większość zajęć będzie miało następującą strukturę: w pierwszej części, moderowanej przez prowadzącą, studenci i studentki będą analizować zadaną lekturę. Następnie na podstawie przykładów (głównie z Polski) wybranych przez studentów i studentki lub prowadzącą będą analizować konkretne działania. Wybrane zajęcia będą miały formę warsztatową lub spotkania z gościem.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W06
Student/studentka ma wiedzę o danych i współczesnych instytucjach kultury i orientację w życiu kulturalnym.
K_W12
Student/studentka ma podstawową wiedzę w zakresie działań artystycznych w przestrzeni publicznej.
K_W14
Student/studentka posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych.
Umiejętności:
K_U01
Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje wykorzystując różne źródła i sposoby.
K_U05
Potrafi krytycznie analizować teksty z obszaru teorii sztuki i nowych mediów, socjologii i filozofii kultury.
Postawy:
K_K01
Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadań określonych przez siebie i innych.
K_K04
Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu (muzealnika, kuratorki, edukatora historii sztuki, animatorki kultury, recenzentki wystaw)
Kryteria oceniania
obecność, aktywność, oraz, na koniec semestru, esej przedstawiający krytyczną analizę wybranego zjawiska artystycznego/wystawy/dzieła z użyciem narzędzi i literatury poznanej na zajęciach.
Literatura
Proponowana bibliografia:
Antropologia kultury wizualnej, red. I. Kurz i in., Warszawa 2012
Auslander P., Liveness.Performance in a Mediatized Culture, London 1999
Berger J., Sposoby widzenia, tłum. M. Bryll, Poznań 1997
Bishop C., Radical Museology, Or, What’s Contemporary in Museums of Contemporary Art?, Koln 2013
Choreografia: polityczność, red. M. Kell, Warszawa-Poznań-Lublin 2018
Fabryka sztuki. Podział pracy oraz dystrybucja kapitałów społecznych w polu sztuk wizualnych we współczesnej Polsce, red. M. Kozłowski i in., Warszawa 2014
Freedberg D., Potęga wizerunków. Studia z historii teorii odziaływania, tłum. E. Klekot, Kraków 2005
Kusiak J., Chaos Warszawa. Porządki przestrzenne polskiego kapitalizmu, Warszawa 2017
„Luka” – wybrane teksty
Marchart O., Conflictual Aesthetics. Artistic Activism and the Public Sphere, Berlin 2019
Mirzoeff N., An Introduction to Visual Culture, London 1999
Mirzoeff N., Jak zobaczyć świat, tłum. Ł. Zaremba, Kraków-Warszawa 2016
Mitchell, W. J. T, Czego chcą obrazy? Pragnienia przedstawień, życie i miłości obrazów, tłum. Ł. Zaremba, Warszawa 2013
No-ISBN. On Self-Publishing, ed. By S. Boulanger, Koln 2016
Seria Documents of Contemporary Art, Cambridge–London, 2006-2020
Stokfiszewski I., Prawo do kultury, Warszawa 2018
„Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej” – wybrane teksty
Wright S., W stronę leksykonu użytkowania, Warszawa 2014
The Visual Culture Reader, ed. by N. Mirzoeff, London 1998
Zaremba Ł., Obrazy wychodzą na ulicę/ Spory w polskiej kulturze wizualnej, Warszawa 2019
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: