"Nowy wspaniały świat”? Utopie i antyutopie 3105-NWS-K
Tematem zajęć są różne artystyczne, polityczne oraz społeczne utopie 20. wieku oraz ich wizualne reprezentacje. Punktem wyjścia do rozważań będzie lektura książki Nowy wspaniały świat Aldousa Huxleya. Celem zajęć jest zarówno zdefiniowanie i rozpoznanie istotnych dla sztuki 20. stulecia zjawisk o charakterze utopii i antyutopii, jak i prowokacja do samodzielnej analizy krytycznej dzieł anty/utopijnych.
Jak przedmiot zajęć pojawią się różne teksty kultury.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W02; K_W03; K_W04; K_W05; K_W16; K_W17; K_U01; K_U03; K_U04; K_U06; K_U07; K_U010; K_U011; K_1U012; K_U13
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie obecności (dopuszczalne dwie nieobecności) i aktywności na zajęciach oraz referatu lub pracy pisemnej
Literatura
Aldous Huxley, Nowy wspaniały świat; przekł. [z ang.] i posł. Bogdan Baran; il. Krzysztof Kiwerski, Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1988
Emma Acker; Sue Canterbury, Adrian Daub, Lauren Palmor, Cult of the Machine. Precisionism and American Art, Yale: Yale University Press, 2018
Walter Dorwin Teague, Design This Day - The Technique of Order in the Machine Age, New York, 1949, (1. wyd. 1940)
Thea von Harbou, Metropolis: fragm., tł. Witold Zechenter, “Kwartalnik Filmowy” 2000, Nr 31/32, s. 73-82
Ita Heinze-Greenberg, An Artistic European Utopia at the Abyss of Time: The Mediterranean Academy Project, 1931-34, “Architectural History” Vol. 45 (2002), s. 441-482
Kunst und Propaganda: Im Streit der Nationen 1930–1945, kat. wyst. Deutsches Historisches Museum, Berlin 2007
The Machine-Age Exposition, catalogue, New York, 1927 (https://monoskop.org/images/3/30/Machine-Age_Exposition_catalogue.pdf)
Andrzej Płauszewski, a.r. Mit urzeczywistniony. Dzieje i kolekcja, Łódź 1989
Jed Rasula, Acrobatic Modernism from the Avant-Garde to Prehistory, Oxford: Oxford University Press 2020 (rozdział Machine Aesthetics; Machine Age), s. 94-100
Andrzej Turowski, Budowniczowie Świata. Z dziejów radykalnego modernizmu w sztuce polskiej, Kraków 2000
Andrzej Turowski, Entropia symboliczna Duchampa; rozm. przepr. Magdalena Ujma, „Kresy”. 1998, nr 2, s. 231-238
Andrzej Turowski, Wielka utopia awangardy: artystyczne i społeczne utopie w sztuce rosyjskiej 1910-1930, Warszawa: PWN, 1990
Andrzej Turowski, Parowóz dziejów, Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa 2012
Agnieszka Wasieczko, O scenografii filmowej w "Metropolis" Fritza Langa : mit "nowej wieży Babel" w utopijnej architekturze awangardowej lat dwudziestych, „Kwartalnik Filmowy” 1999, Nr 28, s. 54-76
Dariusz Wojtczak, Siódmy krąg piekła: antyutopia w literaturze i filmie, Poznań: Rebis, 1994
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: