Prawo i rynek sztuki 3105-LPIRSZ-OG
W ramach wykładu ogólnouniwersyteckiego, pt. „Prawo i rynek
sztuki”, poruszane są podstawowe zagadnienia związane z
funkcjonowaniem oraz prawną regulacją rynku sztuki w Polsce i
Unii Europejskiej. W formie skrótowej jest również omówiony
szerszy kontekst międzynarodowy. Celem zajęć jest wskazanie
najważniejszych problemów prawnych związanych z obrotem
dziełami sztuki, takich jak należyta staranność w handlu
dziełami sztuki, problemy badań proweniencyjnych, kontrola
eksportu i importu, umowy i klauzule umowne z zakresu obrotu
dziełami sztuki, problemy prawno-karne (przemyt, kradzież,
nielegalne wykopaliska archeologiczne, fałszerstwa dzieł
sztuki), oraz zagadnienie etyki zawodowej.
Szczegółowe treści obejmują: 1) krajowy i międzynarodowy
rynek dzieł sztuki – zagadnienia węzłowe; 2) obrót dziełami
sztuki w Polsce po 1989 r. – charakterystyka rynku; 3)
przedmiot i formy obrotu, notowania aukcyjne, najważniejsi
uczestnicy; 4) wzory i klauzule umowne w obrocie prawnym
dziełami sztuki oraz regulaminy aukcyjne; 5) nielegalny obrót
działami sztuki: problemy prawno-karne; zasady etyki
zawodowej w obrocie dziełami sztuki; 6) fałszerstwa dzieł
sztuki: regulacje prawne; rola i odpowiedzialność eksperta;
certyfikaty autentyczności; 7) obrót dziełami sztuki a ochrona
narodowego dziedzictwa kultury – problematyka wywozu dzieł
sztuki; 8) art banking i rynek nowych technologii.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K2_W06 – absolwent ma pogłębioną wiedzę o dziedzinach
nauki i dyscyplinach naukowych powiązanych z historią sztuki
(nauki prawne), pozwalającą na integrowanie perspektyw
właściwych dla tych dyscyplin naukowych;
K2_W08 – absolwent zna i rozumie podstawowe pojęcia i
zasady prawa autorskiego, zarządzania zasobami własności
intelektualnej oraz ochrony twórczości artystycznej;
K_U04 – student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i
interpretację różnych rodzajów dzieł sztuki, stosując oryginalne
podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia historii sztuki, w
celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społeczno-
ekonomicznego, prawnego oraz miejsca w procesie historyczno-
kulturowym;
K_K02 – absolwent jest gotów do aktywnego uczestniczenia w
działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego
regionu, kraju, Europy i świata; absolwent rozumie zasady etyki
muzealnika oraz antykwariusza.
Kryteria oceniania
egzamin pisemny
Literatura
Podstawowa:
BOLZ A., A Regulatory Framework for the Art Market?
Authenticity, Forgeries and the Role of Art Experts,
Cham 2022 – wybrane rozdziały.
FRANCIONI F., VRDOLJAK A.F. (red.), International
Cultural Heritage Law, Oxford 2020 – wybrane
rozdziały.
GADECKI B., JAKUBOWSKI O., TRZCIŃSKI M., ZEIDLER
K. (red.), Praktyczne aspekty zwalczania przestępczości
przeciwko dziedzictwu kulturowemu, Gdańsk 2019 –
wybrane rozdziały.
JAKUBOWSKI A., HAUSLER K., FIORENTINI F. (red.),
Cultural Heritage, Cultural Rights and the European
Union: A Critical Inquiry into Law and Policy, Boston-
Leiden 2018 – wybrane rozdziały.
MCGAUGHEY F., MCCUTCHEON J., Research Handbook on
Art and Law, Cheltenham 2020 – wybrane rozdziały.
WILK D., Fałszerstwa dzieł sztuki Aspekty prawne i
kryminalistyczne, Warszawa 2017.
ZALASIŃSKA K., ZEIDLER K., Wykład prawa ochrony
zabytków, Warszawa 2015 – wybrane rozdziały.
ZEIDLER K. (red.), Prawo ochrony zabytków, Warszawa-
Gdańsk 2014 – wybrane rozdziały.
Uzupełniająca:
HUFNAGEL S., CHAPPELL D. (red.), The Palgrave Handbook
on Art Crime, London 2019 – wybrane rozdziały.
NAFZIGER J.A.R., Frontiers of Cultural Heritage Law, Leiden-
Boston 2021 – wybrane rozdziały.
NIMOZ, Problematyka autentyczności dzieł sztuki na polskim
rynku. Teoria – praktyka – prawo, Warszawa 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: