Muzealnictwo XXI w. (dekolonialność i wielokulturowość) 3105-LMXXI-SP
W ramach zajęć zostaną omówione koncepcje dekolonialności i wielokulturowości w kontekście muzeów na całym świecie. Przedstawione zostaną historyczne i społeczne konteksty, które kształtują muzea w różnych regionach, oraz sposoby, w jakie kolonializm, nacjonalizm i hegemonia kulturowa wpłynęły na kolekcje, wystawy i praktyki muzealne. Studenci i studentki będą poznają również alternatywne modele i praktyki muzealne oraz specyfikę badań proweniencyjnych związanych z kolekcjami pozaeuropejskim
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K2_W04 ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu muzealnictwa
K2_W05 ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, szkołach badawczych, obejmującą wybrane obszary związane z teoriami muzealniczymi, dekolonialnością i wielokulturowością
K2_W06 ma pogłębioną wiedzę o dziedzinach nauki i dyscyplinach naukowych powiązanych z historią sztuki, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku
dyscyplin naukowych
K2_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu muzealnictwa i dekolonialności z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy
K2_U05 stosować umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, samodzielnego formułowania wniosków i krytycznych wypowiedzi oraz tworzenia syntetycznych podsumowań
K2_U10 stosować umiejętności językowe zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
K2_K01 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
K2_K03 przekuwania projektów w profesjonalne działania o charakterze badawczym, muzealniczym lub wystawienniczym, myśląc w sposób przedsiębiorczy i działając na rzecz dobra wspólnego
K2_K04 prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związane z wykonywaniem zawodu, rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy historyka sztuki pracującego w muzeum i popularyzacji wiedzy z zakresu muzealnictwa
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny na podstawie wiedzy zdobytej podczas zajęć i z zalecanych lektur.
Literatura
C. Ariese, M. Wróblewska, Practicing Decoloniality in Museums, Amsterdam 2021.
Ch. Gosden, E. Edwards, R. B. Phillips (red.), Sensible Objects. Colonialism, Museums and Material Culture, Oxford New York 2006.
D. Hicks, The Brutish Museums: The Benin Bronzes, Colonial Violence and Cultural Restitution, Pluto Press 2020.
K. Pomian, Muzeum. Historia światowa, Warszawa 2023.
A. Procter, The Whole Picture: The colonial story of the art in our museums & why we need to talk about it, Cassell 2020.
H. Schreiber, Koncepcja "sztuki prymitywnej". Odkrywanie, oswajanie i udomowienie Innego w świecie Zachodu, Warszawa 2012.
N. Sonoda (red.), New Horizons for Asian Museums and Museology, Singapore 2016.
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Znajomość języka angielskiego umożliwiająca zrozumienie materiałów multimedialnych w tym języku. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: