Jak Grecy i Rzymianie tworzyli sztukę? - kontekts kulturowy i historyczny 3105-JGRZ-K
W czasie zajęć poruszane będą następujące tematy:
1. Kolonizacja grecka, zagospodarowanie
przestrzenne poleis
2. Mity greckie, legendy oraz rytuały
3. Greckie techniki budowlane
4. Finansowanie budowli i dzieł sztuki
5. Grecka rzeźba i malarstwo; status artysty
6. Teatr grecki
7. Greckie rzemiosło artystyczne
8. Mity rzymskie i synkretyzm religijny w okresie
cesarstwa
9. Religia rzymska w sztuce
10. Rozwój architektury i sztuki rzymskiej w epoce
podbojów
11. Planowanie miast i osiedli
12. Sztuka publiczna i sztuka prywatna
13. Architektura prywatna i sztuka autoprezentacji
14. Rzymskie rzemiosło artystyczne
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W02: zna podstawową terminologię historyczno-
artystyczną dotyczącą dzieł sztuki starożytnej, w
szczególności w zakresie technik, materiałów,
funkcji, datowania, warunków przechowywania
K_W16: ma podstawową wiedzę o powiązaniach
historii sztuki starożytnej z innymi dziedzinami nauki,
jak historia starożytna, filozofia starożytna, wiedza o
starożytnej kulturze, religii i literaturze
K_W17: zna i rozumie podstawowe metody analizy i
interpretacji obiektów sztuki starożytnej i potrafi je
dostosować do badania konkretnego dzieła
K_U06: umie samodzielnie zdobywać wiedzę i
zdobywać umiejętności badawcze kierując się
wskazówkami opiekuna naukowego
K_U07: posiada umiejętność merytorycznego
argumentowania z wykorzystaniem poglądów
różnych badaczy historii sztuki i kultury starożytnej
oraz umiejętność wyciągania wniosków
K_U011: posiada umiejętność przygotowania
wystąpień ustnych w języku polskim, dotyczących
zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem
podstawowych ujęć teoretycznych w zakresie historii
sztuki starożytnej oraz innych źródeł
K_U013: potrafi współdziałać i pracować w grupie,
przyjmując w niej różne role
Kryteria oceniania
Aktywny udział w zajęciach oceniany w skali 0-50
pkt., kolokwium pisemne za 50 pkt. Łącznie można
zdobyć 100 pkt. Ocena końcowa obliczana według
wartości procentowej: od 0 do 50% - ocena
niedostateczna, od 50,1% do 67% - ocena
dostateczna, od 67,1% do 84% ocena dobra, od 84,1
do 100% ocena bardzo dobra.
Literatura
R. Graves, Mity greckie, 2020.
M. C. Hellmann, L’architecture grecque, Vol. I.: Les
principes de la construction, Paris 2002.
M. C. Hellmann, Choix d'inscriptions architecturales
grecques, traduites et commentées 1991.
K. Michałowski, Jak Grecy tworzyli sztukę, 1970;
J.A. Ostrowski, Słownik artystów starożytności:
architektura, rzeźba, malarstwo, rzemiosło
artystyczne, 1994;
J.A. Ostrowski, Starożytny Rzym. Polityka i sztuka,
Warszawa-Kraków 1999;
Papuci-Władyka E., Sztuka starożytnej Grecji,
Warszawa-Kraków 2001.
B. Bravo, E. Wipszycka, Historia starożytnych
Greków Tom I, Warszawa 1988.
A. Wolicki, E. Wipszycka, M. Węcowski, B. Bravo,
Historia starożytnych Greków Tom II. Okres
klasyczny, Warszawa 2009.
E. Wipszycka, B. Bravo, Historia starożytnych
Greków Tom III. Okres hellenistyczny, Warszawa
2010.
J-P. Adam, Roman Building. Materials and
Techniques, London-New York 2005.
R.J.A. Talbert (ed.), Atlas of Classical History,
London - New York 2003.
D.S. Potter (ed), A Companion to the Roman Empire,
Oxford 2006.
S. Stabryła, Legendy rzymskie dla dorosłych,
Warszawa 2003.
Bardziej szczegółowa literatura będzie podawana
podczas zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: