ITER ITALICUM. Podróż do Włoch jako wyzwanie kulturowe. 3105-ITERIT-SP
Italia – jako cel podróży (omówione zostaną wybrane zagadnienia spośród podanych poniżej).
- Podróże po Europie – geneza zjawiska i jego konsekwencje. Źródła do dziejów podróży – a) wytworzone przez peregrynantów; b) pozostałe. Itineraria królewskie - itineraria poselskie. Nowożytne motywy wyruszania w drogę i szlaki podróży; czynnik integrujący; konfrontacja z innymi – lustro dla Europejczyków. Grand Tour. Przewodniki. Mobilność staropolska.
Literatura: Antoni Mączak, Henryk Barycz, Alojzy Sajkowski, Bronisław Biliński.
- Edukacja zagraniczna. System szkolnictwa – uniwersytety w tradycji europejskiej. „Podróże do szkół w cudzych krajach” – cele i formy edukacji staropolskiej (Instrukcya Jakuba Sobieskiego, Woiewody Ruskiego, dana synom iadącym do Paryża (1646); Andrzej Maksymilian Fredro, Peregrynacya dwuletnia kożdemu Polakowi potrzebna (lata 1660-te); Stanisław Herakliusz Lubomirski, Instrukcyja synom moim do cudzych krajów ode mnie wyprawionym ... (1699). Władysław Czapliński i Józef Długosz, Podróż młodego magnata do szkół; Jasia Ługowskiego podróże do szkół w cudzych krajach, wyd. Krystyna Muszyńska.
- Nowożytna dyplomacja. Stałe ambasady – papiestwo i Wenecja; poselstwa obediencyjne. Dyplomacja Rzeczypospolitej - Jan Ocieski; poselstwo po Walezego; Stanisław Miński i jego Sposób odprawowania poselstwa; Jerzy Ossoliński; Krzysztof Opaliński; Michał Kazimierz Radziwiłł.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Celem zajęć jest osiągnięcie (lub doskonalenie) umiejętności krytycznej lektury tekstów źródłowych oraz interpretacji przekazów ikonograficznych. Duże znaczenie ma przy tym różnorodność owych źródeł – wymagających za każdym razem specyficznego podejścia oraz odmiennych narzędzi interpretacyjnych. Uczestnicy konwersatorium powinni ze spotkań wynieść podstawową wiedzę na temat Italii w okresie nowożytnym, ale przede wszystkim poznać zmieniające się polsko-litewskie realia społeczne i kulturowe – widziane przez pryzmat cywilizacyjnego wyzwania, jakim dla kolejnych generacji były podróże do Italii.
Zajęcia pogłębiają umiejętności badawcze
Kryteria oceniania
Zaliczenie – na podstawie obecności oraz aktywności podczas spotkań konwersatoryjnych. W przypadku braku owej aktywności (lub kwestionowania oceny prowadzącego) – kolokwium zaliczeniowe.
Literatura
Literatura: Stanisław Nahlik, ks. Marian Banaszak.
- Podróże do Włoch – ich zmieniające się realia i konsekwencje (fragmenty: Jan Ocieski, Itinerarium podróży do Włoch z lat 1540-1541; Maciej Rywocki i wojewodzice Kryscy, 1584-1585, czyli Macieja Rywockiego księgi peregrynanckie; Jakub Sobieski, Peregrynacja po Europie (1607-1613). Droga do Baden (1638); Podróż królewicza Władysława Wazy do krajów Europy Zachodniej, 1624-1625; Teodor Billewicz, Diariusz podróży po Europie w latach 1677-1678).
- Przewodniki po Italii i ich oddziaływanie na treść diariuszy podróży (Ks. Andrzej Wargocki, O Rzymie pogańskim i chrześcijańskim ksiąg dwoje; Delicje ziemie włoskiey)
- Kolejne generacje (Johann Wolfgang von Goethe, Podróż włoska, 1816–1817; Ferdinand Gregorovius, Wędrówki po Włoszech, 1856–1877; Paweł Muratow, Obrazy Włoch (1911); Sienkiewicz a Italia; Karel Capek, Listy z podróży (lata 20-te XX w.); Podróże do Włoch w twórczości Jarosława Iwaszkiewicza, Jana Parandowskiego i Zbigniewa Herberta; Wojciech Karpiński, Pamięć Włoch; Predrag Matvejevic, Brewiarz śródziemnomorski, Inna Wenecja; Jarosław Mikołajewski, Rzymska komedia.
- Gabinety osobliwości, Kolekcje, zbiory, początki muzealnictwa (Krzysztof Pomian, Zbieracze i osobliwości; Andrzej Ryszkiewicz; Kolekcjonerzy i miłośnicy, Umberto Eco, Semiologia życia codziennego).
- Europejskie konfrontacje – cudzoziemcy o Polsce; mieszkańcy Rzeczypospolitej o Europie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: