- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Interpretatio Romana - cywilizacja śródziemnomorska a barbarzyńcy od Scytów po Słowian 3105-IR-OG
Podane niżej tematy to nie sztywny program zajęć, tylko
podanie przykładowych problemów, których będzie
dotyczyć tematyka wykładów
Kogo w starożytności uważano za barbarzyńców i z czego
wynikało zainteresowanie tymi ludami – zbieżność wizji
antycznych i koncepcji XIX-wiecznych etnologów
Co o Scytach wiedział Herodot?
Celtowie – dlaczego trafili na Ołtarz Pergamoński?
Germanie – czy Tacyt pisał prawdę?
Czy nad Bałtykiem zmieniały się reguły?
Origo gentis Gotów
Co Kasjodor i Jordanes wiedzieli o ludach na północy
Barbaricum
Pweł Diakon i Longobardowie
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W06: ma wiedzę o dawnych i współczesnych
instytucjach kultury i orientację w życiu kulturalnym
K_W14: posiada podstawową wiedzę o głównych
kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w
zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin
nauk humanistycznych i społecznych, ze szczególnym
uwzględnieniem archeologii protohistorycznej
K_W15: ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach
rozwoju i najważniejszych koncepcjach filozoficznych
od antyku do współczesności, ze szczególnym
uwzględnieniem antycznych koncepcji
historiozoficznych
K_U05: potrafi krytycznie analizować teksty z obszaru
teorii sztuki antycznej i pradziejowej i nowych mediów,
socjologii i filozofii kultury
K_U07: posiada umiejętność merytorycznego
argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych
badaczy historii sztuki antycznej i pradziejowej, historii
kultury i archeologii protohistorycznej oraz umiejętność
wyciągania wniosków
K_K02: ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie
światowego i krajowego dziedzictwa kulturowego,
standardów upowszechniania, bezpieczeństwa i
ochrony zabytków i stanowisk archeologicznych
K_K04: prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy
związane z wykonywaniem zawodu (muzealnika,
kuratora, pracownika służby ochrony zabytków,
animatora kultury, recenzenta wystaw)
Kryteria oceniania
egzamin
Literatura
Zajęcia będą odwoływały się do ogólnej wiedzy
uczestników i informacji przekazywanych przez
prowadzacego. Podane niżej pozycje stanowią wskazówki
bibliograficzne, dla osób chcących poszerzyć wiedzę.
K. Godłowski, Pierwotne siedziby Słowian. Wybór pism
pod redakcją Michała Parczewskiego, Kraków 2000.
P. Kaczanowski, J.K. Kozłowski, Najdawniejsze dzieje
ziem polskich (do VII w.), Wielka historia Polski, tom 1,
Kraków 1998.
A. Kokowski, Goci. Od Skandzy do Campi Gothorum,
Warszawa 2007.
J. Kolendo, Świat antyczny i barbarzyńcy. Teksty, zabytki,
refleksja nad przeszłością, tom I, Warszawa 1998.
[T. Płóciennik, J. Kolendo], P. Cornelius Tacitus, Germania
– Publiusz Korneliusz Tacyt, Germania. Przekład
Tomasz Płóciennik. Wstęp i komentarz Jerzy Kolendo,
Poznań 2008.
J. Strzelczyk, Odkrywanie Europy, Poznań 2000.
St. Turlej (red.), Barbarzyńcy u bram imperium, Kraków
2007.
J. Wielowiejski (red.), Znaczenie wojen markomańskich
dla państwa rzymskiego i północnego Barbaricum,
Scripta Archaeologica II, Warszawa 1982.
R. Wołągiewicz, Kultura wielbarska – problemy
interpretacji etnicznej, [w:] T. Malinowski (red.),
Problemy kultury wielbarskiej, Słupsk 1981, 79-106.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: