Forma, przestrzeń, historia. Kontekst dzieła sztuki dawnej 3105-FPH-K
W trakcie zajęć studenci będą wybierać do analizy takie dzieła - przede wszystkim rzeźby -, które nie przetrwały w pierwotnym miejscu przeznaczenia. Chodzi o takie przykłady, które dziś znajdują się w innej aranżacji wnętrza lub przechowywane są wręcz w zbiorach muzealnych. Wykorzystując różne metody badawcze (min. analizę stylu, ikonografii i funkcji) uczestnicy konwersatorium podejmą próbę rekonstrukcji pierwotnego kontekstu, w którym dzieło powstało. Do dokonania tej rekonstrukcji niezbędne będzie także rozpoznanie tła historyczno-kulturowego czasu i środowiska artystycznego, do których można odnieść te dzieła z dużym prawdopodobieństwem.
Studenci po rozpoznaniu tła artystyczno-kulturowego powstania dzieł, podejmą ich analizę ze szczególnym uwzględnieniem rekonstrukcji okoliczności powstania dzieła.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna, rozumie, potrafi:
K_W02: zna podstawową terminologię historyczno-artystyczną, potrzebną do rozpoznania zarówno właściwości formalno-stylowych, jak i treści ideowych dzieł sztuki;
K_W16: ma podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi dziedzinami nauki, jak historia, filozofia, antropologia, wiedza o kulturze, religii i literaturze;
K_W17: zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji obiektów sztuki, stosowane w historycznej i aktualnej historii sztuki i potrafi je dostosować do badania konkretnego dzieła.
K_U04: potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację dzieł sztuki z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym;
K_U07: posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii sztuki i historii kultury oraz umiejętność wyciągania wniosków;
K_U11: posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim, dotyczących artystycznego i kulturowego kontekstu dzieł sztuki;
K_U13: potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej role słuchacza, dyskutanta i referenta;
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie prezentacji na wybrany temat z listy zagadnień, podanej przez prowadzącego.
Literatura
Literatura podawana na bieżąco, odpowiednio do wybranego przez studenta dzieła.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: