Berło i miecz- włdza w Barbaricum w 1 poł. 1 tys. AD 3105-BIM-KK
1. Bogowie i władcy – ideologia władzy u barbarzyńców
2. Ariowist – król Swebów, przeciwnik Cezara.
3. Germański Agamemnon – Marbod, pan połowy Barbaricum
4. Germański Achilles – Arminiusz, pogromca Rzymian w bitwie w Lesie Teutoburskim
5. Bezimienni władcy Langobardów– nekropole „książęce” w Marwedel, Apensen i Heiligendorf
6. Nadbałtyccy sojusznicy Rzymian – nekropole „książęce” z Wysp Duńskich
7. Władcy szlaku bursztynowego – Gosławice – Dembe – Łęg Piekarski
8. Surowiej rządzeni przez królów – Rządz – Czarnówko – Lubieszewo
9. Czyżby grób Balomara? – książę z Mušova
10. Teraz my zarobimy na handlu – nekropola w Himlimgøje
11. Zapłacili krwią poddanych – władcy znad środkowej Łaby
12. Nad Odrą i Dunajem – Zakrzów – Straže – Ostrovany
13. Tak mógł wyglądać grób Alaryka – Apahida i Blučina
14. Bałtyjscy watażkowie – groby książęce w Szwajcarii i Taurapilis oraz ich kontekst
15. Pogańskie tradycje chrześcijańskich monarchów
– Frankowie – Alamanowie – Longobardowie
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W06: ma wiedzę o dawnych i współczesnych instytucjach kultury i orientację w życiu kulturalnym
K_W14: posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem archeologii protohistorycznej
K_W15: ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych koncepcjach filozoficznych od antyku do współczesności, ze szczególnym uwzględnieniem antycznych koncepcji historiozoficznych
K_U05: potrafi krytycznie analizować teksty z obszaru teorii sztuki antycznej i pradziejowej i nowych mediów, socjologii i filozofii kultury
K_U07: posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii sztuki antycznej i pradziejowej, historii kultury i archeologii protohistorycznej oraz umiejętność wyciągania wniosków
K_K02: ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie światowego i krajowego dziedzictwa kulturowego, standardów upowszechniania, bezpieczeństwa i ochrony zabytków i stanowisk archeologicznych
K_K04: prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu (muzealnika, kuratora, pracownika służby ochrony zabytków, animatora kultury, recenzenta wystaw)
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie aktywności w trakcie zajęć
Literatura
Zajęcia będą odwoływały się do ogólnej wiedzy uczestników i informacji przekazywanych przez prowadzacego. Podane niżej pozycje stanowią wskazówki bibliograficzne, dla osób chcących poszerzyć wiedzę.
J. Banaszkiewicz, Podanie o Piaście i Popieli. Studium porównawcze nad wczesnośredniowiecznymi tradycja,o dynastycznymi, Warszawa 1986.
G. Dumézil, Bogowie Germanów. Szkice o kształtowaniu się religii skandynawskiej, przeł. A. Gronowska, Warszawa 2006.
P. Kaczanowski, J.K. Kozłowski, Najdawniejsze dzieje ziem polskich (do VII w.), Wielka historia Polski, tom 1, Kraków 1998.
A. Krokiewicz, Moralność Homera i etyka Hezjoda, [w:] A. Krokiewicz, Dzieła, tom II, Warszawa 2000, 79-261.
K. Modzelewski, Barbarzyńska Europa, Warszawa 2004.
St. Piekarczyk, Barbarzyńcy i chrześcijaństwo. Konfrontacje społecznych postaw i wzorców u Germanów, Warszawa 1968.
M. Tymowski, Karabin i władza w Afryce XIX wieku. Państwa i armier Samoriego i Kenedugu oraz ich analogie europejskie, Warszawa 1985.
A. Ziółkowski, Historia powszechna. Starożytność, Warszawa 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: