- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Biznes jak wino (nowe spojrzenie). Wykorzystanie tradycji przedsiębiorczości do optymalizacji współczesnej działalności gospodarczej. cz. I 3104-WH15TO/Z-OG
Przedmiot ma charakter interdysycyplinarny i jednocześnie aplikacyjny. Łączy historię biznesu z psychologią organizacji w
ramach stosunkowo młodej dyscypliny zwanej historią organizacyjną Stanowi jedną z pierwszych w Polsce praktycznych
prezentacji rozwijanej na Zachodzie od 2006 roku wspomnianej historii organizacyjnej, traktowanej, za Charlsem Boothem i
Michaelem Rowlinsonem, jako poznawcze narzędzie wzbogacania teorii, a przede wszystkim praktyki zarządzania przy pomocy
perspektywy historycznej. W przypadku omawianego przedmiotu historię organizacyjną traktuje się jako rodzaj społecznej historii
przedsiębiorczości na ziemiach polskich z wykorzystaniem także przypadków sukcesów biznesowych z innych krajów leżących poza
centrami globalizacji. Przedmiot ukazuje – na konkretnych przypadkach - możliwości zastosowania historii organizacyjnej do
wzbogacania współczesnej praktyki menadżerskiej, a szczególnie do „przekładania” danych czerpanych z tradycji na konkretne
praktyki biznesowe, konkurencyjne w dobie obecnej. We wstępnej części zajęć wyjaśnione zostaną trudności z wykorzystaniem
historii we współczesnym zarządzaniu, zaprezentowana będzie perspektywa historii organizacyjnej, sposoby unikania błędu
prezentyzmu oraz koncepcje „pamięci organizacyjnej” jako„pomostu” między historią i praktyką zarządzania. Główną część zajęć wypełnią konkretne praktyki biznesowe wynikające z zapomnianych tradycji przedsiębiorczości.
Wykład składa się z dwóch części niezależnych co do szczegółowej problematyki, a zrazem komplementarnych tematycznie wobec siebie. Jest tak skonstruowany, że student może zacząć uczęszczanie nań w dowolnym semestrze i po dwóch semestrach otrzymuje całość uzupełniającej się, ale nie powtarzającej się wiedzy.
Część I (semestr zimowy):
1.Możliwości i granice wykorzystania doświadczeń historycznych w konkurencyjnej działalności biznesowej. Dlaczego to nie musi być nudne a może bardzo przydać się w praktyce ?
2. Przeszłość jako „obca kraina”. Theodore Zeldin jako „przewodnik”.
3. Historia organizacyjna jako narzędzie rekonstrukcji tradycji przedsiębiorczości: istota, metodologia, polskie doświadczenia. Co przeszłość może „robić” organizacji i co organizacje mogą „robić” z przeszłością ?
4. Zrzeszenie Importerów Kawy i Herbaty RP (Polska, lata 30. XX wieku) – lokalne, a zarazem międzykulturowe środowisko biznesowe efektywnie dbające o równowagę między konkurencyjnością a troską o branżę
5. Palarnia Kawy „Pluton” a przedsiębiorstw Juliusa Meinla – historyczne doświadczenie konkurencji
6. Niecodzienny benchmarking: „Heroiczne przywództwo” i „Heroiczne życie” według Chrisa Lowneya- wykorzystanie doświadczeń zakonu jezuitów do współczesnego zarządzania
7. Studia przypadków - historia organizacyjna w praktyce rekonstruowania tradycji przedsiębiorczości (doświadczenia spoza centrów globalizacji)
- proprzedsiębiorcze mity międzykulturowe na ziemiach polskich: Lodzermensch i inni
- lokalne tradycje przedsiębiorczości: Warszawa- poznańskie – Śląsk- okolice Lwowa
- dzieje firm „Rudzkiego”, „Lilpopa”, „Cegielskiego” i „Zielenieckiego”
- sukces współczesnych przedsiębiorców zakorzeniony w tradycji: środowisko „młodych tygrysów” biznesu w Turcji
- tradycje i współczesność bankowości islamskiej
8. I romantyzm i rynek. „Duch przedsiębiorczości” niesiony przez korespondencję i twórczość Juliusza Słowackiego oraz Aleksandra Fredry
9. Czy współczesny biznesmen powinien zamieszać w bibliotece? Andrzej Bobkowski jako praktyk i piewca przedsiębiorczości. Czego współczesny człowiek biznesu może nauczyć się z powieści Leopolda Tyrmanda ?
10. tradycyjne bazary w Warszawie i gdzie indziej – przedsiębiorczość w stanie czystym ?
11. Studia przypadków przygotowane przez gości i przez studentów
12. Wycieczki i wizyty studyjne: warszawskie i podwarszawskie szalki tradycji przedsiębiorczości (warszawskie miejsca związane z tradycjami przedsiębiorczości oraz Marki pod Warszawą, pałać Epsteinów w Teresinie, Niepokalanów, Konstancin)
Metody dydaktyczne:
zajęcia trwają 60 godzin przez I i II semestr roku akademickiego, 2 godziny tygodniowo, w tym 10 godzin wykładu z
elementami konwersatorium, 20 godzin studiów przypadków (zazwyczaj z udziałem zaproszonych gości: potomków twórców i właścicieli firm analizowanych na zajęciach, praktyków biznesu oraz badaczy) oraz 30 godzin wycieczek i wizyt studyjnych w muzeach, instytucjach badawczych oraz miejscach związanych z tradycjami przedsiębiorczości w Polsce; słuchacze są również
zaproszeni do uczestniczenia w realizacji konkretnych projektów badawczych dotyczących historii organizacyjnej i jej praktycznych zastosowań.
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student potrafi krytycznie analizować dane historyczne z zakresu tak zwanej prowinconalnej tradycji przedsiębiorczości, umie
rekonstruować te tradycje, wydobywać z nich dobre praktyk biznesowe oraz wykorzystywać je w aktualnej działalności biznesowej.
Kryteria oceniania
Monitorowane aktywności studenta podczas zajęć (30%) oraz prace przygotowywane sukcesywnie podczas zajęć, oceniane po ich zakończeniu (70%).
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Czech. A. (2007). Organizator Adamiecki – przedsiębiorca Wierzbicki: role przeciwstawne czy uzupełniające?. W: Lisiecka, K i
in. (red.). Zarządzanie przedsiębiorstwem w warunkach nowej gospodarki, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe, 47. Katowice.
2. Tarasiewicz, K. (2013). Zapach świeżej kawy: Warszawa.
3. Świątek, T. (2010). Rody warszawskie. Warszawa.
4. Jabłkowski, F. (2005). Dom Towarowy Bracia Jabłkowscy.Romans ekonomiczny: Warszawa.
5. Łazarkiewicz,C. (2013). Sześć pięter luksusu. Przerwana historia Domu Braci Jabłkowskich. Kraków.
6. Markiewicz, T., Świątek T. W. i Wittels K. (2012). Polacy z wyboru. Warszawa (rozdział dotyczący przedsiębiorców).
7. Wittels, K., Wittels, M. i in. (2012). Fabryka Norblina: opowieść o niezwykłej fabryce. Warszawa.
8. Ochinowski, T. (2013). Tradycje przedsiębiorczości w Polsce jako źródło kapitału kulturowego organizacji. Warszawa (rozdz. III- VI).
9. Błachowska, K., Romek, Z. i Wolniewicz, M. (red.), (2013). Badacze przeszłości wobec wyzwań XIX- XXI wieku. Warszawa
(wybrane rozdziały).
Literatura dodatkowa:
1. Booth, Ch. and Rowlinson, M. (2006). Management and Organizational History: Prospects, Management and Organizational History,1 : 5- 30.
2. Weatherbee, T. G.. (2012). Caution! This historiography makes wide turns: Historic turns and breaks in management and organization studies, Management and Organizational History, 7: 203- 218.
3. Rowlinson, M. and Hassard, V. (2013). Historical neo- institutionalism or neo-institutionalist history? Historical research in
management and organization studies, Management and Organizational History, 8(2): 111- 126.
4. Hoopes, J. (2011). Corporate Dreams. Big Busness in American Democracy from the Great Depression to the Great Recession. New Brunswick.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: