Dydaktyka ewaluacji efektów kształcenia w szkole ponadpodstawowej (Specjalizacja nauczycielska, studia II stopnia, program od 2019) 3104-M3SN-DEEKSPP
Zajęcia te są kontynuacją dydaktyki ewaluacji efektów kształcenia w szkole podstawowej. W ich trakcie studenci zajmą się kwestiami związanymi z konstruowaniem sprawdzianów, formułowaniem pytań, zadań i prac domowych na poziomie szkoły ponadpodstawowej, tak aby utrwalić zdobytą przez uczniów wiedzę i nabyte umiejętności oraz sprawdzić czy założone cele szczegółowe zostały osiągnięte. Poza tym w trakcie spotkań przećwiczone zostaną umiejętność oceniania pracy i uczniów w szkole ponadpodstawowej, a także przygotowania uczniów do egzaminu maturalnego.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Dydaktyka ewaluacji efektów kształcenia historycznego – konwersatorium
Wiedza
po zakończeniu zajęć student zna i rozumie:
– rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej;
– ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; funkcje oceny;
– egzaminy kończące etap edukacyjny;
– sposoby konstruowania testów i sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów w ramach przedmiotu historia;
– diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście przedmiotu historia;
– potrzebę i metody strukturyzacji wiedzy;
– konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności;
– zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją;
– konieczność analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej;
– potrzebę kształtowania nawyków systematycznego uczenia się.
Umiejętności
po zakończeniu zajęć student potrafi:
– przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności ucznia;
– fachowo i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu;
– samodzielnie konstruować różne typy zadań;
– skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów;
– analizować i oceniać przydatność publikowanych arkuszy testowych i sprawdzianów.
Kompetencje społeczne
po zakończeniu zajęć student gotów jest do:
– kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów;
– budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów;
– stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę.
– umacniania u uczniów zrozumienia dla konieczności ewaluacji ich osiągnięć.
Kryteria oceniania
Podstawowymi kryteriami oceniania są następujące elementy:
- przygotowanie się do zajęć (przeczytanie zadanej literatury, wykonanie zadań i prac domowych)
- aktywny udział w zajęciach (zabieranie głosu w dyskusji, wyrażanie swoich opinii, wykonywanie zadań realizowanych podczas zajęć)
- wykonanie i zaliczenie prac domowych zadanych przez prowadzącego (zaliczenie rozumiane jako uznanie przez prowadzącego zajęć, że student w pełni opanował ćwiczoną umiejętność)
- wykonanie i zaliczenie następujących prac zaliczeniowych:
a) przygotowanie sprawdzianu dla uczniów klas ponadpodstawowych. Ma on sprawdzać konkretne umiejętności i wiedzę uczniów szkoły ponadpodstawowej.
b) przygotowanie konspektu wypracowania maturalnego
c) przygotowanie informacji zwrotnej z wypracowania/projektu/prezentacji/pracy domowej.
Zadane prace są na zaliczenie.
Ocena końcowa to suma oceny prowadzącego i samooceny studenta popartej dwoma argumentami logicznymi.
Ocenę końcową można poprawiać, po uprzednim umówieniu się z prowadzącym. Poprawa odbywa się poprzez rozmowę na ustalony z prowadzącym temat z zakresu kwestii omawianych na zajęciach.
Dopuszczalne są dwie nieobecności na zajęciach. Obie trzeba zaliczyć, o ile prowadzący nie zwolni z tego obowiązku.
Literatura
M. Taraszkiewicz, Jak uczyć lepiej? Czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Warszawa 2000
R.I. Arends, Uczymy się nauczać, Warszawa 2000
D. Sterna, Uczę (się) w szkole, Warszawa 2014
P. Ripp, Uczyć (się) z pasją. Jak sprawić, aby uczenie (się) było fascynującą podróżą, Warszawa 2017
G. Petty, Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców, Sopot 2010
E. Chorąży, D. Konieczka-Śliwińska, S. Roszak, Edukacja historyczna w szkole. Teoria i praktyka, Warszawa 2008
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: