Historia wojskowości XX wieku (blok Historia Wojskowości) 3104-M3K1HWXX
Zajęcia te dotyczą historii wojskowości europejskiej w XX wieku. Przy czym główny nacisk został położony na rolę technologii i techniki w rozwoju wojskowości dwudziestowiecznej. Zasadniczo ewolucja wojskowości została przedstawiona na przykładzie kolejnych konfliktów zaczynając od I wojny światowej a kończąc na wojnie w Iraku w 2003 roku.
Celem tych zajęć nie jest jedynie przedstawienie wpływu technologii, ale także jej ograniczeń. Prowadzący chcą także przedstawić rozwój myśli wojskowej, znaczenie logistyki i poszczególnych rodzajów sił zbrojnych, zwłaszcza tych pojawiających się w XX wieku (broń pancerna, lotnictwo).
Innym celem będzie przedstawienie, że wojna nie istnieje, jako zjawisko, niezależnie od uwarunkowań społecznych, politycznych, ekonomicznych, czy wreszcie technologicznych.
Omówiona zostanie I wojna światowa, jako pierwszy totalny i w pełni nowoczesny konflikt. Następnie przyczyny relatywnej stagnacji w latach 20-tych XX wieku, a wreszcie II wojna światowa.
Wojna wietnamska pozwoli spojrzeć na znaczenie mediów dla wyniku konfliktu, a wojny izraelsko-aranskie na charakter konfliktów regionalnych. Wreszci dwa konflikty w Iraku pozwolą spojrzeć na możliwości i ograniczenia nowoczesnej technologii.
Ten zestaw zostanie uzupełniony przez zajęcia poświęcone tendencjom rozwojowym lotnictwa po 1945 i logistyce współczesnych armii.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Studenci po tych zajęciach mają mieć orientację w terminologii dotyczącej wojskowości XX wieku oraz znać metody badawcze stosowane w badaniach na ten temat. Mają rozumieć powiązania między przemianami technologicznymi, społecznymi, politycznymi i ekonomicznymi a rozwojem wojska i wojną, jako zjawiskiem. Powinni rozumieć jakie czynniki wpływają na efektywność współczesnych armii i co zadecydowało o takim kierunku ewolucji wojsk, wojskowości i wojen, jaki nastąpił w XX wieku. Studenci umieją też prowadzić krytykę i analizę źródeł z zakresu historii wojskowości XX wieku, a także potrafić śledzić postępy badań dotyczących tej dziedziny.
Kryteria oceniania
Ocena ciągła aktywności. Na ocenę końcową złożą się obecność i aktywność na zajęciach (udział w dyskusji). Dopuszczalna jest jedna nieobecność w semestrze. Następne należy zaliczyć w formie eseju (objętość do 10 tys. znaków) na uzgodniony z prowadzącym temat. Więcej niż trzy nieobecności oznaczają wykreślenie z grupy. Zajęciowej.
Podstawą oceny będzie przygotowanie i aktywny udział w zajęciach. Ewentualne poprawy wystawionych ocen będą możliwe jedynie w przypadku osób biorących aktywny udział w zajęciach
Literatura
Literatura podana w sylabusie zajęć, część B
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: