Dydaktyka historii w szkołach ponadpodstawowych (Specjalizacja nauczycielska, studia II stopnia, program od 2017) 3104-M2SN17-DH
Zajęcia adresowane są do studentów, którzy wybrali specjalizację nauczycielską. Celem zajęć jest umożliwienie studentowi opanowania wiedzy i umiejętności składających się na warsztat nauczyciela historii w szkole ponadpodstawowej. Podczas zajęć studenci nabywają wiedzę i umiejętności z zakresu planowania pracy z uczniami, w taki sposób, by w trakcie zajęć edukacyjnych efektywnie realizowane były cele nauczania określone w „Podstawie programowej” w sposób inspirujący rozwój intelektualny uczniów oraz rozbudzający ich poznawcze zainteresowanie historią.
Podczas zajęć studenci zapoznają się z zapisami „Podstawy programowej” dla przedmiotu historia na tym etapie kształcenia oraz i ich metodyczną interpretacją. W jej zakres wchodzi: rozumienie koncepcji nauczania historii w szkole ponadpodstawowej, znajomość merytorycznych treści nauczania oraz kształconych na tym etapie edukacji kompetencji warsztatu historyka.
Podczas zajęć studenci poznają narzędzia i metody kształcenia u uczniów umiejętności fundamentalnych, do których należy: chronologia (poruszanie się w czasie historycznym); poruszanie się w przestrzeni historycznej (praca z mapą); praca ze źródłem (pisanym, ikonograficznym, audiowizualnym).
Podczas zajęć studenci poznają zasady planowania pracy dydaktycznej w perspektywie cyklu kształcenia, roku szkolnego, semestru oraz jednostki lekcyjnej.
Podczas zajęć studenci nabędą umiejętność prawidłowego pod względem merytorycznym i metodycznym doboru metod i technik kształcenia. Poznają zasady stosowania podręcznika oraz innych środków dydaktycznych w perspektywie ich prawidłowego doboru dla osiągnięcia określonego celu (celów) edukacyjnego.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
− zna zapisy Podstawy programowej kształcenia ogólnego z 2018 r. dotyczące nauczania historii w szkole ponadpodstawowej;
− zna typy, modele i ogniwa lekcji; zna konstrukcję lekcji problemowej;
− zna strukturę i zasady tworzenia scenariusza lekcji;
− zna metodę projektu edukacyjnego;
− hierarchizuje według zasad taksonomii treści potrzebne do przeprowadzenia lekcji przedmiotu historia w szkole ponadpodstawowej;
− systematyzuje środki dydaktyczne stosowane w procesie nauczania – uczenia się przedmiotu historia w szkole ponadpodstawowej;
− charakteryzuje elementy podręcznika wskazując ich zastosowanie w procesie nauczania – uczenia się;
− zna pozapodręcznikowe środki dydaktyczne wykorzystywane w procesie nauczania – uczenia się przedmiotu historia w szkole ponadpodstawowej;
Umiejętności:
− samodzielnie przygotowuje scenariusze wszystkich typów lekcji;
− porządkuje treści nauczania potrzebne do osiągnięcia założonych celów kształcenia, w tym celów lekcji problemowej;
− dokonuje wyboru materiałów potrzebnych do przeprowadzenia lekcji;
− dobiera odpowiednie metody do osiągnięcia założonych celów kształcenia;
− realizuje metodę uczniowskiego projektu edukacyjnego;
− prawidłowo wykorzystuje środki dydaktyczne, w tym środki multimedialne i technologię informacyjną;
− planuje swoją pracę dydaktyczną.
Kompetencje społeczne:
− dostrzega konieczność dostosowania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów;
− ma świadomość znaczenia stymulowania aktywności poznawczej uczniów w procesie nauczania – uczenia się;
− prezentuje postawę szacunku wobec uczniów;
− rozumie znaczenie autorytetu nauczyciela dla efektywności procesu nauczania;
− współpracuje w grupie w celu rozwiązania postawionego zadania.
− posiada umiejętność prowadzenia konstruktywnej wymiany poglądów, formułowania merytorycznych argumentów, wypowiadania swoich racji z zachowaniem szacunku dla innych.
Kryteria oceniania
Metody oraz kryteria oceniania podane są w sylabusie zajęć.
Literatura
- D. Buehl, Strategie aktywnego nauczania, czyli jak efektywnie nauczać i skutecznie uczyć się, Kraków 2004
- J. Dirksen, Projektowanie metod dydaktycznych. Efektywne strategie edukacyjne, Gliwice 2017
- J. Hattie, Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Jak maksymalizować siłę oddziaływania na uczenie się, Warszawa 2015
- R. I. Arends, Uczymy się nauczać, Warszawa 2002
– G. Petty, Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców, Sopot 2010
– E. Chorąży, D. Konieczka-Śliwińska, S. Roszak, Edukacja historyczna w szkole. Teoria i praktyka, Warszawa 2008
– C. Day, Rozwój zawodowy nauczyciela, Gdańsk 2004
– B. Niemierko, Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa 2007
– B. Niemierko, Ocenianie szkolne bez tajemnic, Warszawa (wiele wydań)
– Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, pod red. K. Kruszewskiego, Warszawa (wiele wydań)
– A. Szulc – Nowa szkoła. Warto zacząć, Wydawnictwo Natuli
– P. Ripp – Uczyć (się) z pasją. Jak sprawić, aby uczenie (się) było fascynującą podróżą, Wydawnictwo Dobra Literatura
– C. M. Moss, S. M. Brookhart, Cele uczenia się. Jak pomóc uczniom zrozumieć każdą lekcję, Wydawnictwo CEO
– P. Black i in. – Jak oceniać aby uczyć, Wydawnictwo CEO
– R. J. Marzano – Sztuka i teoria skutecznego nauczania, Wydawnictwo CEO
–¬ D. Sterna – Uczę się uczyć. Ocenianie kształtujące w praktyce, Wydawnictwo CEO
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: