Teorie kultury - ćwiczenia 3102-MTKC
W oparciu o staranną lekturę zadanych testów na zajęciach osoby uczestniczące w zajęciach podejmą próby zastosowania propozycji teoretycznych zawartych w tekstach do analizy wybranych, zaobserwowanych przez siebie praktyk społecznych (preferowane jest odniesienie ich do danych empirycznych pozyskanych w trakcie etnograficznych badań terenowych).
Spis tematów zajęć będzie omówiony na pierwszych zajęciach, a nastęnie udostępniony na Dysku Google. Sylabus może zarazem ulec drobnym aktualizacjom w ciągu trwania semestru.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studenci zdobywają wiedzę teoretyczną, dającą im umiejętność analizowania danych empirycznych zgromadzonych m.in. podczas etnograficznych badan terenowych. Wiedza ta podnosi ich kompetencje w zakresie pisania tekstów akademickich, w tym pracy magisterskiej.
Kryteria oceniania
1) Sumaryczny wynik z maks. 5 niezapowiedzianych kolokwiów oraz udział w quizie przewidzianym na zakończenie zajęć: 50%
2) aktywność na zajęciach: 50%
Dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze. Każda kolejna, w tym usprawiedliwiona, wymaga zaliczenia materiału w formie odpowiedzi ustnej w ciągu dwóch tygodni od daty opuszczenia zajęć.
Literatura
Bataille G. Ofiarowanie, święto i zasady świata sakralnego [w:] Teoria religii, 41-56.
Bourdieu P., Logika praktyki [w:] Zmysł praktyczny, Kraków 2008, ss.110-130.
Clifford J., O surrealizmie etnograficznym [w:] Kłopoty z kulturą, Warszawa 2000,s.133-167.
Csordas T., Embodiment as a paradigm for anthropology “Ethos”, vol. 18/1,1990, s. 5-47.
Douglas M., Granice zewnętrzne, [w:] Czystość i zmaza, Warszawa 2007, ss.149-162
Durkeim E. Definicja zjawiska religijnego i religii [w:] Elementarne formy życia religijnego. System totemiczny w Australii, Warszawa 2010.
Foucault M., Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych, Gdańsk 2000, s. 8-38.
Freud Z., Poza zasadą przyjemności, Warszawa 2012 (fragmenty)
Gadamer H.G., Prawda i metoda, Warszawa 2004 (wybrane fragmenty).
Geertz C., Myśl potoczna jako system kulturowy [w:] Wiedza lokalna. Dalsze eseje z zakresu antropologii interpretatywnej, Kraków 2005, s. 81-100.
Hayden White, Poetyka pisarstwa historycznego, Kraków 2000 (fragment)
Herzfeld M., Epistemologie [w:] Antropologia. Praktykowanie teorii w kulturze i społeczeństwie, Kraków 2004, s. 45-89.
Howarth D., Zalety teorii dyskursu [w:] Dyskurs, Warszawa 2008. 194-217
Howarth D., Michael Foucault i archeologia praktyk dyskursywnych [w:] Dyskurs, Warszawa 2008, s. 81-108.
Levi-Strauss, Wiedza konkretu [w:] Myśl nieoswojona, Warszawa 1969 s. 5 -55
Lyotard J.F, Kondycja ponowoczesna. Raport o stanie wiedzy, Warszawa 1997. (Tamże: M. Kowalska, Mała opowieść tłumacza, s. 5-17).
Tambiaha S., Racjonalność, relatywizm, przekład a współmierność kultur [w:] Badanie kultury, Warszawa, s. 4-86
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: