Zbiory/kolekcje prywatne i muzealne - refleksje etnologiczne 3102-LZKP
Zajęcia mają formę konwersatorium.
Zagadnienia:
1. Zbieracz/Kolekcjoner, zbieranie/kolekcjonowanie, zbiory/kolekcje, czy to tylko rozróżnienie terminologiczne?
2. Charakterystyka postaw zbieracza/kolekcjonera. Rzecz o motywacjach i podejmowanych działaniach (m.in. pozyskiwaniu/zbieraniu i/lub kupowaniu; charakterystyka giełd, targów staroci, antykwariatów, aukcji itd.); strategie zbieracze/kolekcjonerskie m.in. decyzja o rejestracji zbiorów (kontekst obowiązującej Ustawy o muzeach), udostępniać czy nie zbiory/kolekcje.
3. Zbiory i ich charakterystyka tematyczna; przechowywanie i wystawianie. Prezentacja wybranych zbieraczy/kolekcjonerów i ich zbiorów/„małych”/prywatnych muzeów. Projekt stowarzyszenia antropologicznego „Archipelagi kultury” pt. Nieprofesjonalne kolekcje jako nośniki tożsamości lokalnej.
4. Zbieractwo/kolekcjonerstwo zorganizowane, czyli o stowarzyszeniach i towarzystwach kolekcjonerów, czasopismach specjalistycznych i literaturze. Nagroda Hetmana Kolekcjonerów Polskich (kim był Jerzy Dunin-Borkowski? Muzeum w Krośniewicach); obecność w internecie (fora zbieraczy/kolekcjonerów); idea portalu: www.myvimu.com.
5. I co dalej? Potomkowie kolekcjonerów/zbieraczy o odziedziczonych zbiorach.
6. O zbieraniu/kolekcjonowaniu raz jeszcze, czyli o idee z przełomu XIX i XX w. (etnograficzne apele zbieracze w czasopismach „Wisła”, „Ziemia”; idea towarzystw krajoznawczych i poradniki np. K. Moszyński „Etnografia w muzeach regionalnych” (1926)] i ich efekty; oraz o izbach regionalnych, szkolnych wystawkach regionalnych, muzeach lokalnych/regionalnych;
7. Zasady pozyskiwania zbiorów w muzeum centralnym i regionalnym.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student:
ma wiedzę na temat kolekcjonerów i zbieraczy, a także muzeów prywatnych w Polsce;
ma wiedzę na temat polskich przepisów prawnych, dotyczących powoływania muzeów prywatnych;
potrafi wskazać i zanalizować motywacje oraz działania zbieracze i wystawiennicze kolekcjonerów i zbieraczy;
potrafi scharakteryzować zasady pozyskiwania zbiorów przez kolekcjonerów i zbieraczy oraz w muzeach; potrafi także wskazać różnice w tych zasadach i wyjaśnić ich przyczyny;
rozumie rolę jaką kolekcjonerstwo i muzealnictwo pełni w kulturze;
rozumie rolę jaką kolekcjonerstwo i muzealnictwo pełni w społeczeństwie;
jest uwrażliwiony na zagadnienia kolekcjonerstwa i muzealnictwa, poddaje je refleksji i krytycznej ocenie.
Kryteria oceniania
aktywne uczestniczenie w zajęciach konwersatoryjnych;
przygotowanie i przedstawienie prezentacji na temat wybranego zbieracza/kolekcjonera i jego zbiorów/kolekcji lub „małego”/prywatnego muzeum;
zaliczeniem zajęć jest samodzielna praca pisemna na temat wybranego zbieracza/kolekcjonera i jego zbiorów/kolekcji lub „małego”/prywatnego muzeum.
Literatura
Cabann P., Wielcy kolekcjonerzy, Kraków 1978.
Clifford J., O kolekcjonowaniu sztuki i kultury, [w:] Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, Warszawa 2000, s. 233-271
Gluziński W., O istocie i funkcjach muzeów regionalnych, „Lud” t. 55, 1971.
GórnickaZdziech I., Przewodnik zacnego kolekcjonera według F. Starowieyskiego, Warszawa 2008.
Jackowski A. Pochwała zbieractwa, „Polska Sztuka Ludowa”, 1975, t. 29, z. 1-2, s. 3-8.
Pokropek M., Izby regionalne w Polsce, Warszawa 1978.
Pomian K., Zbieracze i osobliwości. Paryż-Wenecja XVIXVIII wiek, wyd. II Gdańsk 2012.
Siuda P., Kolekcjonowanie kontra szybkie konsumowanie, „Przegląd Socjologii Jakościowej” [www.przegladsocjologiijakosciowej.org], t. VIII, nr 3, s.5-75.
Sommer M., Zbieranie, Warszawa 2003.
Tańczuk R., Ars colligendi. Kolekcjonowanie jako forma aktywności kulturalnej, Wrocław 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: