Wstęp do etnologii i antropologii kulturowej 1 3102-LWEA1
Wykład prezentuje rozwój podejścia antropologicznego do zjawisk i procesów kulturowo-społecznych od ostatnich dekad XIX w. do połowy wieku XX. Informując o założeniach teoretycznych, stosowanych pojęciach, badaniach terenowych i ważniejszych publikacjach prowadzi studenta przez historię dyscypliny pokazując współgranie ujęć naukowych z dynamicznie zmieniającą się rzeczywistością.
W cyklu 2023Z:
Wykład prezentuje rozwój podejścia antropologicznego do zjawisk i procesów kulturowo-społecznych od ostatnich dekad XIX w. do połowy wieku XX. Informując o założeniach teoretycznych, stosowanych pojęciach, badaniach terenowych i ważniejszych publikacjach prowadzi studenta przez historię dyscypliny pokazując współgranie ujęć naukowych z dynamicznie zmieniającą się rzeczywistością. |
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna i rozumie:
- powiązania pomiędzy dyscypliną etnologiia a innymi dyscyplinami z zakresu nauk humanistycznych i społecznych;
- zagadnienia dotyczące dawniejszych i najnowszych kierunków rozwoju dyscypliny rozwoju: orientuje się w zmieniających się ujęciach teoretycznych i zróznicowanych tematach badawczych
- podstawową termnoligię z zakresu etnologii;
- stosowane w etnologii metody analizy źródeł;.
- używane przez etnologów techniki badań terenowych;
- wklad w rozwój dyscypliny poszczeólnych badaczy i teoretyków.
Umiejętności
Student potrafi:
- posługiwać się pojęciami i założeniami teoretycznymi w czasie dyskusji (ustnych i pisemnych) na tematy związane z etnologią;
- wybrać pojęcia i założenia teoretyczne przydatne do sformułowania tematu badawczego na poziomie grupy laboratoryjnej i do analizy materiałow źródlowychwytworzonych w ramach laboratorium.
Kompetencje społeczne
Student jest gotów:
- współpracować z grupą w celu przedyskutowania problemów etnologicznych;
- aktywnie uczesniczyć w debatach na tematy etnologiczne.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest obecność na wykładach, przy czym dozwolone są 2 nieobecności nieusprawiedliwione. Pozostałe nieobecności należy usprawiedliwić.
Każdy semestr wykładu kończy się egzaminem pisemnym w formie testu otwartego sprawdzającego stopień przyswojenia treści podawanych na wykładzie i zawartych w zalecanych podręcznikach.
Literatura
Alan Barnard, Antropologia, Warszawa 2016.
Fredrik Barth, Andre Gingrich, Robert Parkin, Sydel Silverman, Antropologia. Jedna dyscyplina, cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska i amerykańska, Kraków 2007
Thomas Hylland Ericksen, Małe miejsca, wielkie sprawy. Wprowadzenie do antropologii społecznej i kulturowej, Warszawa 2009.
Adam Kuper, Kultura. Model antropologiczny, Kraków 2005
Adam Kuper, Wymyślanie społeczeństwa pierwotnego, Kraków 2009.
Adam Kuper, Między charyzmą a rutyną. Antropologia brytyjska 1922-1982, Łódź 1987.
Malewska-Szałygin Anna, Nieprzemijający urok monografii terenowych, w: Antropolog wobec współczesności, Warszawa 2010, s. 52-62. Dostępny na http://www.cyfrowaetnografia.pl
Agnieszka Chwieduk, Adam Pomieciński, Wprowadzenie: francuska antropologia kulturowa: tradycja, kierunki i kontynuacje, w: Francuska antropologia kulturowa wobec problemów współczesnego świata, Warszawa 2008.
Robert Deliege, Historia antropologii, Warszawa 2011.
W cyklu 2023Z:
Alan Barnard, Antropologia, Warszawa 2016. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: