Pochwała orientalizmu. Fascynacje azjatyckie 3102-LPOR
Termin „orientalizm” to dziś w antropologii obelga, a to za sprawą Edwarda Saida i jego książki pod tym tytułem, gdzie jest on przedstawiony jako fałszująca egzotyzacja. W wykładzie powracam jednak do wcześniejszego jego rozumienia, kiedy oznaczał on artystyczne oczarowanie Wschodem, jego obyczajem i sztuką. Z takim właśnie zamiarem – budowania fascynacji Orientem poprzez zrozumienie przedmiotów artystycznych wschodniego pochodzenia i rozwinięcie upodobań do nich, może nawet pasji i elementarnych kompetencji zbierackich – będą prezentowane obiekty, z jakimi etnolog lub świadomy turysta spotka się w swoich podróżach po Azji Wschodniej i Środkowej: tabakierki, monety, porcelana i terakota, brązy, miecze, nefryty (żady), jedwabie, dywany i in. Zapoznamy się też z dzisiejszym obiegiem kolekcjonerskim i antykwarycznym tych obiektów. Dodatkowo przedstawione zostaną ciekawsze epizody z dziejów tej europejskiej fascynacji, najbarwniejsze sylwetki podróżników i wybrane pozycje książkowe. Polem refleksji ogólnokulturowej będzie obecność elementów europejskich we wschodnich przedmiotach artystycznych, ale też odwrotnie.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Osoby uczestniczące w wykładzie/konwersatorium:
- zapoznają się z wybranymi, szczególnie atrakcyjnymi elementami artystycznego dziedzictwa kulturowego ludów Azji Wschodniej i Środkowej z uwzględnieniem jego relacji z Europą;
- rozwiną osobiste upodobania do obiektów artystycznych z Azji, wprawią się w ich rozpoznawaniu i rozumieniu w kontekście kulturowym;
- nauczą się przekazywać własną fascynację, tzn. mówić i pisać w sposób atrakcyjny, wydobywając to, co w przedmiotach ukryte.
Kryteria oceniania
praca końcowa (kontynuująca wstępny referat) na temat wybranego typu obiektów, postaci historycznej lub autora (8 tys. znaków); aktywność dyskusyjna
Literatura
Cutting Edge. Japanese Swords in the British Museum, London 2004.
Peter Hopkirk, Wielka Gra. Sekretna wojna o Azję Środkową, Poznań 2019.
Aleksandra Kajdańska, Edward Kajdański, Jedwab. Szlakami dżonek i karawan, Warszawa 2007.
John McKenzie, Orientalism. History, theory and the arts, Manchester 1995.
Oriental Carpet Design. A guide to traditional motifs, patterns and symbols, London 1994.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: