Antropologia pielgrzymek 3102-LPLG
Zajęcia służyć będą wieloaspektowej antropologicznej analizie fenomenu, jaki stanowią pielgrzymki. Omówiona zostanie łacińska etymologia samego terminu pielgrzymka oraz związany z nią imaginaria społeczne i kontekst kulturowy. Wychodząc od Turnerowskiego paradygmatu myślenia o chrześcijańskiej pielgrzymce, zastanowimy się, nad tym, jaki był i jest jego wpływ na antropologiczny sposób postrzegania fenomenu pielgrzymek w ogóle. Zastanowimy się też nad jego ograniczeniami i przyjrzymy ukrytej w niej symbolicznej przemocy. Próbując prześledzić przewartościowania, jakim podlegał i podlega, będziemy analizować zapośredniczone przez antropologów opisy pielgrzymek pochodzących z różnych kontekstów kulturowych i zastanawiać się, co stanowi o ich specyfice, i czy zostały one w adekwatny sposób skonceptualizowane w czytanych przez nas tekstach antropologicznych. Wychodząc od antropologicznych opisów konkretnych pielgrzymek będziemy omawiać takie zagadnienia jak: materialność religijna, sensualizm, mobilność, tworzenie/konstruowanie świętej przestrzeni, rola ciała i ucieleśnionych imaginariów religijnych, limonoidalność i liminalność, uzdrowienia religijne, neopoganizm, pielgrzymka jako okazja do konstruowania lokalności, narodowości i transnarodowości.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Zyskanie umiejętności krytycznej analizy pielgrzymek w różnorakich kontekstach społecznych
i kulturowych oraz interpretacji wielorakich ich aspektów w sposób zgodny z wymogami warsztatu antropologicznego. Zwrócenie uwagi Studentów i Studentek na przemoc symboliczną skrywaną w antropologicznej teorii i wskazanie sposobów jej niwelowania za pomocą ujęć poznawczych wrażliwych na kategorie emiczne orz uwzględniających synchroniczny i diachroniczny wymiar studiowanych fenomenów kulturowych.
Kryteria oceniania
1. obecność i aktywny udział w zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności, każde kolejne wymagają rozliczenia w postaci konspektu z lektur).
2. zaliczenie kilku niezapowiedzianych kolokwiów z lektur (jeśli grupa będzie zdyscyplinowana w czytaniu, kolokwia mogą być anulowane)
3. wygłoszenie referatu zgodnego z problematyką lektur ustalonych z prowadzącą. Referat ma być połączony z prezentacją slajdów w Power Poincie. Slajdy powinny zawierać: mapę z zaznaczeniem omawianego miejsca pielgrzymkowego i zdjęcia dokumentujące związane z nim praktyki pielgrzymkowe i jego otoczenie. W części tekstualnej (slajdy z przytoczonymi w j. polskim najważniejszymi informacjami wyciągniętymi z tekstu) referat powinien zawierać: cel powstania artykułu, opis źródeł i metod ich pozyskania, analizę argumentacji i sposobu dowodzenia tez przez Autora/Autorkę artykułu, inspiracje teoretyczne artykułu, główne tezy i wnioski, wypunktowane słabe i mocne strony artykułu, dalsze, sformułowane i wskazane przez osobę referująca dalsze pytania inspirowane lekturą. Prezentacją należy wgrać do katalogu zajęć na dysku Google (link zostanie wysłany do uczestników drogą mailową). Każda osoba referująca ma możliwość omówienia z prowadzącą swojego referatu na dyżurze tydzień przed wyznaczonym terminem swojego wystąpienia.
Literatura
Podana w wykazie tematów zajęć w semestrze.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: