Metodyka badań etnograficznych 3102-LMBE
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z historią i specyfiką badań etnograficznych. Główny nacisk jest położony na rolę „terenu” i empirii jako wyróżników szczególnych antropologii, pozwalających odróżnić ją od innych dyscyplin zajmujących się kulturą i społeczeństwem. Podczas zajęć omawiane są metody badawcze (wywiad, obserwacja uczestnicząca i nieuczestnicząca, metoda wizualnej dokumentacji) oraz istotne problemy, z którymi styka się każdy antropolog pracujący w terenie. Duży nacisk jest położony na zdobywane umiejętności. W trakcie zajęć, studenci podzieleni na grupy realizują micro projekt badawczy, którego wyniki są następnie przedstawiane na przedostatnich zajęciach.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
- umie stworzyć projekt badań etnograficznych, sformułować pytania problem badawczy/pytania badawcze;
- jest świadom elastyczności projekty badań i potrafi dostosować go do „specyfiki terenu” badań;
- zna podstawowe metody prowadzenia badań etnograficznych;
- potrafi przeprowadzić wywiad etnograficzny i ocenić popełnione przez siebie błędy;
- potrafi przeprowadzić obserwację, sporządzić notatkę terenową;
- dostrzega potencjał i zagrożenia związane ze stosowaniem metod wizualnych w badaniach;
- potrafi ocenić przydatność poszczególnych metod badawczych do konkretnego tematu badań;
potrafi uporządkować i zaprezentować wyniki badań;
- jest świadom złożonej natury relacji badacz-badany w terenie;
- dostrzega problemy etyczne związane z badaniami etnograficznymi.
Kryteria oceniania
Ocena jest wynikiem pisemnego zaliczenia (sprawdzana będzie znajomość lektur oraz zrozumienie roli badacza w terenie, uwarunkowań i specyfiki etnograficznych badań terenowych, wyczulenie na kwestie etyczne związane z badaniami etnograficznymi), a także prowadzonego w grupach projektu badawczego i przedstawionej na jego podstawie prezentacji oraz aktywności studenta na zajęciach. Warunkiem zaliczenia będzie także oddanie kilku prac domowych (wywiad, notatka terenowa).
Zaliczenie pisemne pod koniec semestru (55%), projekt badawczy i prezentacja (35%), aktywność na zajęciach (10%).
Literatura
Literatura podstawowa (wybór):
Barley N., Niewinny antropolog, Warszawa 1997.
Barley N., Plaga Gąsienic, Warszawa 1998.
Barley N., Bezpieczny sport, Warszawa 2000.
Hammerslay M., Atkinson P., Metody badań terenowych, Poznań 2000.
Kopczyńska-Jaworska B., Wywiad etnograficzny, [w:] Metodyka etnograficznych badań terenowych, Warszawa 1971, s.59-82.
Narracja jako sposób rozumienia świata, red. J. Trzebiński, Gdańsk 2002.
Olędzki J., Murzynowo. Znaki istnienia i tożsamości kulturalnej mieszkańców wioski nadwiślańskiej XVII-XX, Warszawa 1991.
Sztumski J., Badania terenowe [w:] Wstęp do metod i technik badań społecznych, 1999, s. 105-111.
Turnbull C., Ikowie. Ludzie gór, Warszawa 1980.
Wasilewski J.S., Pokaż mi swoje notatki..., „Polska Sztuka Ludowa. Konteksty”, nr 3-4, r. 1995, s. 32-33.
Zawistowicz-Adamska K., Społeczność wiejska: wspomnienia i materiały z badań terenowych: Zaborów, 1937-38, Warszawa 1958.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: