Laboratorium. Romowie - w stronę inkluzji? Polityka, relacje z większością, tożsamość 3102-LL193a
Zmiana: Z uwagi na sytuację związaną z pandemią Covid-19 oraz trudną sytuację społeczną imigrantów i imigrantek romskiego pochodzenia mieszkających w Gdańsku, laboratorium zostało przeniesione z Gdańska do Wrocławia. Warto w tym miejscu podkreślić, że wspomniana zmiana nie wiąże się ze zmianą tematu laboratorium. Wrocław, obok Gdańska i Poznania jest miastem zamieszkiwanym przez imigrantów i imigrantki romskiego pochodzenia. Co więcej, od 2017 roku wdrażany jest w tym mieście Program na rzecz Romów i Romni rumuńskich- mieszkańców i mieszkanek Wrocławia, którego celem jest wzmocnienie szeroko pojętych procesów integracyjnych Romów ze społeczeństwem większościowym.
Celem badań będzie próba zdiagnozowania sytuacji społeczno-kulturowej imigrantów/imigrantek romskich mieszkających we Wrocławiu, przyjrzenie się działalności polityków lokalnych oraz ich stosunek do Romów, wysłuchanie głosu nie-romskiej społeczności lokalnej, a także analiza tzw. dobrych praktyk z zakresu integracji imigrantów na poziomie lokalnym oraz sposobu ich uwzględniania w kontekście imigrantów romskiego pochodzenia.
Z uwagi na wspomnianą zmianę miasta oraz uwzględniając aktualną sytuację Romów mieszkających w Gdańsku zmienił się również tytuł laboratorium.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Osoby uczestniczące w dwuletnim cyklu badań etnograficznych:
- poznają literaturę związaną z badaną tematyką, z terenem badań; z etnograficznymi metodami badania; stosowanymi pojęciami i założeniami teoretycznymi;
- zdobywają umiejętności akademickie: umieją uporządkować materiały terenowe i je interpretować z użyciem pojęć analitycznych;
- umieją skonstruować pracę w konwencji akademickiej tj: zrelacjonować literaturę przedmiotu oraz założenia i kategorie badawcze,
sformułować pytania badawcze i hipotezy, przedstawić wyniki badań w formie argumentacji na rzecz określonej tezy, podsumować je wnioskami komentującymi wyniki badań z perspektywy wcześniej przyjętych założeń i konfrontacji z literaturą przedmiotu;
- potrafią skutecznie namówić ludzi do rozmowy; przeprowadzić ją w taki sposób, by dotyczyła tematu badań, w czasie rozmowy potrafią akceptować odmienny punkt widzenia i wykazywać zrozumienie dla odmienności światopoglądowej, językowej i obyczajowej;
- potrafią pracować w grupie;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: