Laboratorium etnograficzne - ćwiczenia terenowe II rok 3102-LL02P
Laboratorium - badania terenowe to zajęcia praktyczne, które dopełniają Laboratorium etnograficzne. Związane są z pracą w terenie badań, specyficznym dla każdej grupy laboratoryjnej.
Badania terenowe stanowią spójną z „Laboratorium etnograficznym” całość, która ma na celu wpojenie studentom umiejętności prowadzenia indywidualnych i grupowych projektów badawczych. Badania terenowe stanowią najlepszą możliwą formę nauki czym jest i jak prowadzić wywiad etnograficzny, jak, co i kiedy dokumentować (notatka terenowa, dokument multumedialny) oraz czym jest obserwacja uczestnicząca i nieuczestnicząca.
Badania są realizowane (z wymaganą obecnością nauczyciela akademickiego prowadzącego grupę) w terenie, specyficznym dla każdej grupy laboratoryjnej. W ostatnich latach badania były prowadzone m.in. we wsiach i miasteczkach na Podhalu, Podlasiu, Mazowszu, wśród środowisk miejskich w Warszawie (emigranci, animatorzy kultury), Szczecinie (stoczniowcy) oraz w Gruzji, Macedonii, Ukrainie, Budziaku, wschodniej Litwie. W czasie pobytu badawczego prowadzący są w stałym kontakcie ze studentami, by podczas rozmów doradzać im pokierowanie projektem badawczym, wskazać właściwe procedury prowadzenia wywiadów i obserwacji.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student dzięki uczestnictwu w badaniach etnograficznych przede wszystkim:
umie przygotować projekt badawczy, sformułować pytania badawcze i hipotezy, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
umie zrealizować projekt badawczy i jest świadom jego elastyczności potrafi więc dostosować go do „specyfiki terenu”;
zna podstawowe metody prowadzenia badań etnograficznych;
potrafi przeprowadzić wywiad etnograficzny (namówić ludzi do rozmowy; przeprowadzić ją w taki sposób by dotyczyła tematu badań, w czasie rozmowy potrafi akceptować odmienny punkt widzenia i wykazywać zrozumienie dla odmienności światopoglądowej, językowej i obyczajowej)
i ocenić popełnione przez siebie błędy;
potrafi przeprowadzić obserwację, sporządzić notatkę terenową;
dostrzega potencjał i zagrożenia związane ze stosowaniem metod wizualnych w badaniach;
potrafi ocenić przydatność poszczególnych metod badawczych do konkretnego tematu badań;
potrafi uporządkować i zaprezentować wyniki badań;
jest świadom złożonej natury relacji badacz-badany w terenie; dostrzega problemy etyczne związane z badaniami etnograficznymi.
potrafi współdziałać w zespole badawczym w procesie badań i prezentacji wyników.
Kryteria oceniania
Umiejętności nabywane przez studentów są sprawdzane poprzez ocenienie przepisanych przez nich wywiadów (zazwyczaj około 10 wywiadów na wyjazd). Prowadzący czytają, komentują i przekazują swoje uwagi oraz sugestie studentom. Na życzenie prowadzących studenci mogą również przedstawić całość lub fragment z notatek terenowych oraz dokumentacji wizualnej (zdjęcia, filmy). Weryfikacja efektów kształcenia badań łączy się z formami zaliczenia laboratorium, które wspólnie pozwalają zweryfikować umiejętność prowadzenia indywidualnego projektu badawczego..
Literatura
Literatura jest dobrana do laboratorium etnograficznego, z którym Laboratorium badania terenowe są powiązane
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: