- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Europejscy Romowie - historia, kultura, współczesne wyzwania 3102-LEUR-OG
Romowie w Europie nie tworzą jednorodnej społeczności, a dzielą się na szereg grup, które różnią się od siebie w obszarze norm i wartości, wyznaczających wzorce postępowania i sposób postrzegania świata, ale także w obszarze związanym ze stylem życia (nomadyzm/osiadłość). Różnice widoczne są również na polu związanym z polityką i działaniami adresowanymi do członków tej społeczności, których celem jest zarówno poprawa sytuacji społecznej jak również wzmocnienie procesów integracyjnych Romów do społeczeństw większościowych.
Celem zajęć jest przybliżenie studentom problematyki związanej ze społecznością romską w Europie, począwszy od pojawienia się Romów na Starym Kontynencie aż do chwili obecnej. Konwersatorium będzie podejmować zarówno kwestie kulturowe, polityczne, jak i społeczne, i ekonomiczne, dotyczące Romów.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Osoby studiujące po ukończeniu przedmiotu:
- mają podstawową wiedzę dotyczącą odmienności kulturowej grup romskich. Mają świadomość zasad komunikacji międzykulturowej z przedstawicielami tych społeczności oraz możliwych rodzajów zakłóceń w niej występujących;
- mają uporządkowaną wiedzę o grupach romskich, ich specyfice i procesach w nich zachodzących dotyczących sfery politycznej, gospodarczej, religijnej, językowej;
- potrafią wykorzystywać wiedzę teoretyczną z antropologii kulturowej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania procesów społecznych zachodzących we wspólnotach romskich oraz motywów i wzorów zachowań obowiązujących w tej grupie etnicznej;
- potrafią w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie, na piśmie oraz z zastosowaniem technik multimedialnych, na tematy dotyczące złożonych zagadnień dotyczących społeczności romskich, z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku antropologii kulturowej, jak i innych dyscyplin;
- są świadome istnienia etycznego wymiaru w badaniach dotyczących Romów.
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy w formie pisemnej (pytania otwarte: opisowo-problemowe stosowane do podanych efektów kształcenia).
Zaliczenie na podstawie pozytywnej oceny z egzaminu, regularnego uczestniczenia oraz aktywności na zajęciach, podczas których prócz elementu wykładowego obecny jest element konwersatoryjny, stymulujący studentów do aktywnego wykorzystywania zdobytej wiedzy oraz przygotowania prezentacji
Literatura
1.Fraser A., Dzieje Cyganów, Warszawa 2001;
2.Kowarska A., Polska Roma. Tradycja i nowoczesność, Warszawa 2005;
3.Mróz L., Od cyganów do Romów- z Indii do UE, Warszawa 2007;
4. Nowicka E., ( red.), Romowie o sobie i dla siebie. Nowe problemy i nowe działania w pięciu krajach Europy Środkowo- Wschodniej, Warszawa 2003;
6. S.Kapralski, Naród z popiołów. Pamięć zagłady a tożsamość Romów, Warszawa 2012
7. J.Talewicz-Kwiatkowska, Wpływ aktywność finansowej Unii Europejskiej na położenie społeczne Romów w Polsce, Kraków 2013
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: