Etnografie dźwiękowe: grupa dyskusyjna / warsztat 3102-LEDZ
Kurs stawia sobie cel odpowiedzi na pytania, dlaczego dźwięk jest ważny dla etnografii i w jaki sposób możemy go uwzględnić czy nawet użyć w pracy badawczej. Podczas spotkań zajmiemy się zróżnicowaniem kultur muzycznych i środowisk dźwiękowych, a także nowoczesnymi doświadczeniami dźwięku. Zastanowimy się, dlaczego kluczowe dla zrozumienia dźwięku są zarówno pojęcie środowiska, jak i technologia.
Równolegle osoby uczestniczące w zajęciach zajmą się poznawaniem narzędzi do pracy nad dźwiękiem oraz technik jego realizacji. Posłużymy się przy tym darmowymi, przystępnymi jeśli chodzi o poziom trudności programami.
Celem warsztatu ma być przygotowanie dźwiękowej realizacji, która może przybrać formę słuchowiska, reportażu, audycji radiowej, kompozycji muzycznej czy “audio paper”.
Zajęcia składają się z dwóch części: z warsztatu, polegającego na przygotowaniu w grupach “audio paper” czyli eksperymentalnej formy naukowej oraz z konwersatorium, poświęconego antropologicznej teorii dźwięku.
Rodzaj przedmiotu
Kryteria oceniania
Obecność, aktywność, wspólnie lub indywidualnie przygotowana realizacja dźwiękowa, ewentualnie poszerzona o tekstowy opis (2-4 strony)
Literatura
Bull, Michael. “iPod Culture: The Toxic Pleasures of Audiotopia.” The Oxford Handbook of Sound Studies, 2012, 526–543.
Chion, Michel. I999. The Voice in Cinema. Ed. and trans. Claudia Gorbman. New York:
Columbia University Press.
Cichocki, P. 2019 “INTRODUCTION TO THE SPECIAL ISSUE ETHNOGRAPHIC EAR”, Ethnologia Polona, 39, s. 5-9.
DeNora, Tia. Music in Everyday Life. Cambridge ; New York: Cambridge University Press, 2000.
Feld, Steven. Sound and Sentiment: Birds, Weeping, Poetics, and Song in Kaluli Expression. Durham, N.C.: Duke University Press, 1982.
Guattari, Félix. “Popular Free Radio.” Radiotext(e). New York: Semiotext(e), 1993.
Helmreich, Stefan. 2007. "An Anthropologist Underwater: Immersive Soundscapes,
Submarine Cyborgs, and Transductive Ethnography." American Ethnologist 34(4):621-641.
Ingold, Timothy. “Against Soundscape.” In Autumn Leaves: Sound and the Environment in Artistic Practice. Double Entendre, 2007.
Krogh Groth, Sanne, and Kristine Samson. “Audio Papers - a Manifesto.” Seismograf, 2016.
Meintjes L. 2003. Sound of Africa! Making Music Zulu in a South African Studio. Durham: Duke
University Press.
Pinch, Trevor J., and Frank Trocco. Analog Days: The Invention and Impact of the Moog Synthesizer. 1st Harvard University Press paperback edition. Cambridge, Massachusetts London, England: Harvard University Press, 2004.
Pink, Sarah. Etnografia wizualna: obrazy, media i przedstawienie w badaniach. Kraków: Wydawawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2009.
Rodgers, Tara. Pink Noises: Women on Electronic Music and Sound. Durham [NC]: Duke University Press, 2010.
Rouch, Jean, and Steven Feld. Ciné-Ethnography. Visible Evidence, v. 13. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2003.
Schafer, Raymond Murray. The New Soundscape. BMI Canada Limited Don Mills, 1969.
Schneider, Arnd, and Christopher Wright, eds. Anthropology and Art Practice. New York: Bloomsbury Academic, 2013.
Sterne, Jonathan. The Audible Past: Cultural Origins of Sound Reproduction. Durham: Duke University Press, 2003.
Sterne, Jonathan. “Sounds like the Mall of America: Programmed Music and the Architectonics of Commercial Space.” Ethnomusicology 41, no. 1 (1997): 22–50.
Stoller, Paul. The Taste of Ethnographic Things: The Senses in Anthropology. Contemporary Ethnography Series. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1989.
Thompson, Emily Ann. The Soundscape of Modernity: Architectural Acoustics and the Culture of Listening in America, 1900 - 1933. 1. paperback ed., Cambridge, Mass.: MIT Press, 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: