Antropologia technologii. Od teorii po etnografie przyszłości 3102-LATE
Podczas kursu zajmiemy się dyskusjami nad zbiorowością złożoną z ludzkich jednostek, maszyn i mediów.
Wiedzę zbudujemy od filozoficznych podstaw, przez najważniejsze teorie socjologiczne, antropologiczne i medioznawcze aż po etnograficzne operacjonalizacje i najnowsze podejścia badawcze. Celem zajęć nie będzie przedstawienie jednego paradygmatu badawczego, ale raczej pełnej gamy możliwych antropologicznych podejść do technologii - od hermeneutyki przez marksizm i neomarksizm po postmodernizm i posthumanizm. Zajmiemy się również etnografią spekulatywną, która skupia się na badaniu technologii przyszłości, a także etnografią technologicznych środowisk, np. internetu.
Skupimy się zarówno na tekstach naukowych, jak i na multimedialnych pracach - filmach, stronach internetowych, aplikacjach.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu osoby w nim uczestniczące:
- mają pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu etnologii i antropologii kulturowej w systemie nauk humanistycznych i społecznych oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej;
- mają uporządkowaną wiedzę, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu etnologii, antropologii kulturowej i społecznej;
- mają poszerzoną wiedzę o kierunkach rozwoju, teoriach i najnowszych pracach badawczych w zakresie etnologii, antropologii kulturowej i społecznej;
- potrafią korzystać ze źródeł zastanych i wywołanych, analizować i przetwarzać pozyskane z nich informacje;
- posiadają pogłębioną wiedzę i umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, realizację projektu badawczego, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na interpretowanie zjawisk kulturowych i społecznych;
- umieją samodzielnie przygotować projekt badawczy, opracować literaturę przedmiotu badań oraz zrealizować projekt;
- potrafią współdziałać w zespole badawczym w procesie badań i prezentacji wyników i odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego projektu badawczego i aktywizującego
- Prawidłowo identyfikują i rozstrzygają problemy etyczne związane z realizacją projektów badawczych i aktywizacyjnych (rozwojowych)
- Posiadają umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, a także formułowania wniosków, rozstrzygania dylematów merytorycznych i dobierania optymalnych narzędzi do analizy i interpretacji zjawisk i procesów społeczno-kulturowych
- Potrafią zanalizować i zinterpretować zjawiska kulturowo-społeczne oraz upozycjonować je w szerokim kontekście teoretycznym i zreferować zastosowane metody badawcze
Kryteria oceniania
Głównym warunkiem zaliczenia będzie przygotowanie tekstu, który etnograficznie lub spekulatywnie przeanalizuje rolę danej - historycznej, teraźniejszej lub przyszłej - technologii. Tekst w zależności od zainteresowań studentów może przybrać formę multimedialną.
Literatura
Agassi, Joseph
2008 Science and its History. A Reassessment of the Historiography of Science, Springer Science+Business Media.
Anesh, A.
2006 Virtual Migrations. The Programming of Globalisation, Duke University Press, Durham.
Boellstorff Tim
2008 Coming of Age in Second Life. An Anthropologist Explores the Virtually Human, Princeton, Oxford, p. 237-250.
Bryant R., Knight. D. M.
2019 The Anthropology of the Future, Cambridge University Press, Cambridge.
Buskens, Ineke
2009 Doing research with women for the purpose of transformation, w: AFRICAN WOMEN AND ICTS investigating technology, gender and empowerment, pod red. Ineke Buskens i Anne Webb, s. 19-19, Zed Books, Londyn, Nowy Jork.
Dan-Cohen Talia, Rabinow Paul
2006 A Machine to Make a Future: Biotech Chronicles, Princeton.
De Landa, Manuel
1991 War in the Age of Inteligent Machines, Zone Books, Nowy Jork.
Dunne D., Raby F.
2013 Speculative Everything: Design, Fiction, and Social Dreaming, Cambridge, Massachusetts ; London: The MIT Press.
Haraway D.
2013. SF: Science Fiction, Speculative Fabulation, String Figures, So Far, [w] Ada: A Journal of Gender, New Media, and Technology, t. 11, nr 3.
Heidegger Martin
1977 Budować, mieszkać, myleć. Eseje wybrane, Warszawa.
Larkin Brian
2004 Degraded Images, Distorted Sounds: Nigerian Video and the Infrastructure of Piracy, w: Public Culture, number 16, vol. 2, s. 289–314.
Ingold, Tim
2000 Essays on livelihood, dwelling and skill, Routledge, Nowy Jork, s. 294-323.
Kittler, Frederich
2013 The Truth of the Technological, Stanford University Press.
Latour, Bruno
1996 Aramis or the Love of Technology, Cambridge, London.
2010 Splatając na nowo to, co społeczne, Warszawa: Wydawnictwo Universitas.
Salazar J. F.
2017 Speculative Fabulation: Researching Worlds to Come in Antarctica’.Anthropologies and Futures: Researching Emerging and Uncertain Worlds, s. 151–70.
Turkle, Sherry
2008 Inner History w: Inner History of Devices, pod red. Sherry Turkle, MIT Press, Cambridge.
Tylor, Edward B.
1899 Anthropology: an introduction to the study of man and civilization, Appleton, Nowy Jork. (rozdział 8.)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: