- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Archeologia i popkultura -relacje i interakcje 3101-DWPOPK-OG
Archeologia to atrakcyjna "marka", która trwale wpisując się w kulturę popularną,
jednocześnie obrosła wieloma stereotypami. Większość z nas, chociaż przez chwilę, po
emocjonującym filmie czy lekturze, chciała/chciał zostać archeologiem. Dlatego niemal każdy
nosi w sobie wizerunek archeolożki/archeologa i ma własne wyobrażenie o jej/jego pracy.
Niezbędnym jej elementem są niezwykłe odkrycia, bo w powszechnym mniemaniu to one
decydują o sensie pracy na wykopaliskach. Rzadko natomiast zastanawiamy się, jakie
konsekwencje rodziły odkrycia archeologiczne, które oprócz oczywistego waloru naukowego,
sprzyjały np. rozwojowi turystyki, czy tworzyły szczególny klimat dla zmian w wystroju
wnętrz i w modzie, inspirowały literaturę, balet i film. Mniej oczywiste są też uwarunkowania
polityczne, które zwykle towarzyszyły badaniom.
Program kursu zakłada prezentację następujących zagadnień,
1. Bardzo krótka historia archeologii.
2. Archeolog – nudziarz, poszukiwacz skarbów czy celebryta? Postać archeologa w
literaturze, filmie i innych mediach. Współczesne autoprezentacje medialne archeologów.
3. Niebezpieczne związki archeologii i polityki.
4. Współczesne mity: tragedia Pompejów i poszukiwanie Atlantydy.
5. Archeologia i turystyka – relacje i interakcje w oparciu o wybrane przykłady.
6. „Archeomanie” – odkrycia archeologiczne a architektura, wystrój wnętrz, wzornictwo i
trendy w modzie i inne praktyczne „zastosowania” przeszłości.
7. Mity założycielskie, poszukiwanie narodowych bohaterów, budowanie tożsamości
etniczno-kulturowej dla prehistorii – czyli archeologia i propaganda.
8. Wielka bogini matka i matriarchat – etap w rozwoju społeczeństw czy współczesny
koncept?
9. Archeologia i X Muza.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Słuchacze zdobędą wiedzę o wybranym zakresie historii badań archeologicznych i ich
wpływie na otaczającą je, współczesną rzeczywistość. Dowiedzą się o związkach między
archeologią a polityką. Poznają niektóre problemy związane z interpretacją i
upowszechnianiem odkryć oraz roli jaką odgrywa w tych działaniach osoba archeologa.
Nabiorą umiejętności oceniającego spojrzenia na sposoby popularyzowania archeologii .
Docenią rolę dziedzictwa kulturowego ludzkości we współczesnym świecie, a zwłaszcza
uwrażliwieni zostaną na wieloaspektową i wciąż żywą obecność starożytności w kulturze
popularnej.
Rozwiną umiejętność formułowania wniosków i wyrażania z uzasadnieniem
(argumentowanie z wykorzystaniem poglądów innych autorów) własnej opinii.
Słuchacze zdobędą wiedzę o wybranym zakresie historii badań archeologicznych i ich
wpływie na otaczającą je, współczesną rzeczywistość. Dowiedzą się o związkach między
archeologią a polityką. Poznają niektóre problemy związane z interpretacją i
upowszechnianiem odkryć oraz roli jaką odgrywa w tych działaniach osoba archeologa.
Poznają różne postawy etyczne w zakresie odkryć i interpretacji archeologicznych
Umiejętności:
Rozwiną umiejętność formułowania wniosków i wyrażania z uzasadnieniem
(argumentowanie z wykorzystaniem poglądów innych autorów) własnej opinii.
Kompetencje:
Student z rozumie problematykę etyczną związaną z rzetelnością i uczciwością naukową ;
zrozumie problemy związane z interpretacją źródeł archeologicznych i historycznych i będzie
świadomy wieloaspektowości ich interpretacji.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny online
W trakcie zajęć prowadzona na żywo dyskusja na tematy poruszane na wykładzie – oceniania
na bieżąco aktywność studentów.
Egzamin pisemny on-line, oceniony według wartości procentowej zaliczonych pytań: od 0 do
50% - ocena niedostateczna, od 50,1% do 67% - ocena dostateczna, od 67,1% do 84% ocena
dobra, od 84,1 do 100% ocena bardzo dobra.
Literatura
Alex, J. 1965 Zmącony spokój Pani Labiryntu, Warszawa.
Alcock, S. 2002 Archaeologies of the Greek Past. Landscape, Monuments and Memories,
Cambridge.
Grant, M. 1986 Miasta Wezuwiusza, trad. H. Rowińska, Warszawa.
Holtorf, C. 2005 From Stonehenge to Las Vegas. Archaeology as a Popular Culture, Walnut
Creek.
Holtorf, C. 2007 Archaeology is a Brand! The Meaning of Archaeology in Popular Culture,
Walnut Creek.
Kristiansen, K. 1992 ‘The strength of the past and its great might’; an essay on the use of the
past, Journal of European Archaeology 1, 3-32.
Kristiansen, K. 2008 Should archaeology be in the service of ‘popular culture’? A theoretical
and political critique of Cornelius Holtorf’s vision of archaeology, Antiquity 82, 488-492.
Mattusch C. C. 2008, Rediscovery, in: C.C Mattusch (ed.), Pompeii and the Roman Villa: art
and culture around the Bay of Naples, Washington, 253-299.
Momigliano, N. & A. Farnaux 2017 Cretomania. Modern Desires for the Minoan Past, London
& New York.
Paver, M. 2015 Bogowie i wojownicy. Oko Sokoła, trad. M. Koczańska, Warszawa.
Ulanowska, A. 2008 Kultura minojska w polskim Internecie, Przegląd Biblioteczny 76.1, 111-
124.
Wooley, L. 1964 W poszukiwaniu przeszłości, Warszawa 1964.
Wybrane hasła z Wikipedii: pl.; en.; de.; fr.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: