- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Archeologia w kulturze popularnej 3101-DWPOP-OG
Archeologia to atrakcyjna "marka", która trwale wpisując się w kulturę popularną,
jednocześnie obrosła wieloma stereotypami. Większość z nas, chociaż przez chwilę, po
emocjonującym filmie czy lekturze, chciała/chciał zostać archeologiem. Dlatego niemal każdy
nosi w sobie wizerunek archeolożki/archeologa i ma własne wyobrażenie o jej/jego pracy.
Niezbędnym jej elementem są niezwykłe odkrycia, bo w powszechnym mniemaniu to one
decydują o sensie pracy na wykopaliskach. Rzadko natomiast zastanawiamy się, jakie
konsekwencje rodziły odkrycia archeologiczne, które oprócz oczywistego waloru naukowego,
sprzyjały np. rozwojowi turystyki, czy tworzyły szczególny klimat dla zmian w wystroju
wnętrz i w modzie. Mniej oczywiste są też uwarunkowania polityczne, które zwykle
towarzyszyły badaniom. Dla zaprezentowania fenomenu, jakim jest archeologia w zderzeniu
z kulturą popularną zostały wybrane dwa stanowiska: Pompeje i Knossos. Pierwsze kojarzy
się z tragedią miasta zatrzymanego w czasie przez wybuch wulkanu. Drugie to legendarny
pałac króla Minosa z labiryntem Minotaura. Obydwa stanowiska w historii archeologii
odegrały szczególną rolę - wraz z odkryciem Pompejów (XVIII w.) archeologia zaczęła się
konstytuować jako nauka, a badania w Knossos (XX w.) przyniosły odkrycie nieznanej
wcześniej cywilizacji, zwieńczone próbą jej pełnowymiarowej rekonstrukcji.
Program kursu zakłada prezentację następujących zagadnień,
1. Bardzo krótka historia archeologii
2. Archeolog - nudziarz czy poszukiwacz skarbów? Postać w literaturze, filmie i innych
mediach
3. Niebezpieczne związki archeologii i polityki
4. Współczesne mity: tragedia Pompejów i poszukiwanie Atlantydy
5. Pompeje i Knossos jako cel nowożytnych pielgrzymek. Archeologia i turystyka
6. Odkrycia archeologiczne a architektura, wystrój wnętrz, wzornictwo, trendy w modzie -
„praktyczne” zastosowanie przeszłości
7. ”Krajobraz archeologiczny” czyli o współczesnym sposobie prezentacji odkryć (parki
archeologiczne, rekonstrukcje w terenie, muzea)
8. Minojczycy – tworzenie tożsamości etniczno-kulturowej dla najstarszej europejskiej
cywilizacji
9. Potęga Romanità i duma narodowa Włochów.
10. Podsumowanie: archeologia jako marka, recepcja archeologii i przeszłości we
współczesnej kulturze popularnej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Słuchacze zdobędą wiedzę o wybranym zakresie historii badań archeologicznych i ich
wpływie na otaczającą je, współczesną rzeczywistość. Dowiedzą się o związkach między
archeologią a polityką. Poznają niektóre problemy związane z interpretacją i
upowszechnianiem odkryć oraz roli jaką odgrywa w tych działaniach osoba archeologa.
Nabiorą umiejętności oceniającego spojrzenia na sposoby popularyzowania archeologii .
Docenią rolę dziedzictwa kulturowego ludzkości we współczesnym świecie, a zwłaszcza
uwrażliwieni zostaną na wieloaspektową i wciąż żywą obecność starożytności w kulturze
popularnej.
Rozwiną umiejętność formułowania wniosków i wyrażania z uzasadnieniem
(argumentowanie z wykorzystaniem poglądów innych autorów) własnej opinii.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny – test on-line na platformie uniwersyteckiej.
Literatura
Alex, J. 1965 Zmącony spokój Pani Labiryntu, Warszawa.
Alcock, S. 2002 Archaeologies of the Greek Past. Landscape, Monuments and Memories,
Cambridge.
Grant, M. 1986 Miasta Wezuwiusza, trad. H. Rowińska, Warszawa.
Holtorf, C. 2005 From Stonehenge to Las Vegas. Archaeology as a Popular Culture, Walnut
Creek.
Holtorf, C. 2007 Archaeology is a Brand! The Meaning of Archaeology in Popular Culture,
Walnut Creek.
Kristiansen, K. 1992 ‘The strength of the past and its great might’; an essay on the use of the
past, Journal of European Archaeology 1, 3-32.
Kristiansen, K. 2008 Should archaeology be in the service of ‘popular culture’? A theoretical
and political critique of Cornelius Holtorf’s vision of archaeology, Antiquity 82, 488-492.
Mattusch C. C. 2008, Rediscovery, in: C.C Mattusch (ed.), Pompeii and the Roman Villa: art
and culture around the Bay of Naples, Washington, 253-299.
Momigliano, N. & A. Farnaux 2017 Cretomania. Modern Desires for the Minoan Past, London
& New York.
Paver, M. 2015 Bogowie i wojownicy. Oko Sokoła, trad. M. Koczańska, Warszawa.
Ulanowska, A. 2008 Kultura minojska w polskim Internecie, Przegląd Biblioteczny 76.1, 111-
124.
Wybrane hasła z Wikipedii: pl.; en.; de.; fr.
Część z podanych materiałów zostanie udostępniona słuchaczom na platformie
uniwersyteckiej w formie on-line.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: