- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Historia i religia państwa Inków 3101-DW0017-OG
Wykład ogólnouniwersytecki; zarys problematyki organizacji społecznej, religijnej i ekonomicznej Imperium Inków (Tawantinsuyu), które w XV i na początku XVI w. n.e. obejmowało obszar ok. 1 mln- 1,5 mln km2 z ludnością rzędu 10-15 milionów mieszkańców. Omówione zostaną również wydarzenia, które doprowadziły do upadku tego państwa w latach 1532-1539 (tradycyjnie kojarzonego z hiszpańską Konkwistą) oraz dzieje neo-inkaskiego państwa Vilcabamba (1539 - 1572), obejmującego tereny na wschodnich stokach Andów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
Wiedza:
Studenci mają szczegółową wiedzę o prekolumbijskich społecznościach Peru obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu archeologii obszaru andyjskiego (K_W05)
Studenci mają podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii kultury Inków z etnohistorią (badaniami źródeł historycznych i etnografią) Peru (K_W06)
Umiejętności:
Studenci umieją rozpoznawać różne rodzaje wytworów kultury materialnej Inków łącznie z ich kontekstem i przeprowadzać ich krytyczną analizę i interpretację (K_U10)
Studenci umieją wykrywać proste zależności między artefaktami a dawnymi procesami kulturowymi i społecznymi (K_U13)
Kompetencje:
Studenci są gotowi do uznania istotnego znaczenia pozostałości materialnych, języków starożytnych i źródeł pisanych jako elementu dziedzictwa kulturowego ludzkości K_K02)
Studenci są gotowi do uznania krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych dotyczących kultury Inków ze świadomością wieloaspektowości ich interpretacji (K_K04)
Studenci są gotowi do uznania i poszanowania różnych punktów widzenia determinowanych różnym podłożem kulturowym (K_K12)
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny w oparciu o notatki z wykładu i literaturę przedmiotu.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Jan Szemiński, Mariusz Ziółkowski "Mity, rytuały i polityka Inków", PIW, Wydanie II, Warszawa 2014
Obowiązkowo rozdziały:
Wprowadzenie
Rozdział 6. Człowiek, czyli o sensie życia i śmierci
Rozdział 7. Stworzenie Inków i dzieje świata
Rozdział 8. Inka Król i Quya Królowa, czyli jak zostać ubóstwionym
Rozdział 9.Święta wojna
Rozdział 10. Rytualne życie imperium
Rozdział 11. Znaki czasu
Rozdział 12. Brodacze i ich „mówiące chusty”, czyli mit, rytuał i historia w podboju Tawantin Suyu
Rozdział 13. O wojnie domowej, czyli rzecz o cudach i braterskiej nienawiści
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: