Muzealnictwo, konserwatorstwo, popularyzacja archeologii 3101-DO206X
> Wykład - zajęcia obejmują krótką historię kształtowania się kolekcji i muzeów w Polsce i na świecie; architektura muzealna; wprowadzenie do problematyki muzealnictwa: definicje, funkcje muzeum, pojęcie konserwatorstwa, dziedzictwa archeologicznego i kulturowego, metody i zakres popularyzacji; systemy muzealnicze, formy muzeów, polskie, europejskie i światowe instytucje i organizacje popularyzujące dziedzictwo archeologiczne; problematykę wystawiennictwa, nowoczesne formy wystaw; rekonstrukcje pełnowymiarowe; eksploratoria i skanseny archeologiczne; druki edukacyjne; edukacyjne imprezy archeologiczno–historyczne; archeologia doświadczalna; społeczny wymiar archeologii (public archaeology); archeologia cyfrowa w nauce i w popularyzacji; archeologia w mediach; marketing i reklama a dziedzictwo archeologiczne; moda w muzeach i moda na muzea; dziedzictwo archeologiczne a tożsamość kulturowa w różnych wymiarach.
>
> Ćwiczenia – zajęcia obejmują tematykę ochrony dziedzictwa kulturowego w społeczeństwie demokratycznym; prawo dawniej i dziś, rabunek i ochrona dziedzictwa kulturowego w Polsce i Europie; aspekty etyki zawodowej, wykrywacze metali; system służb konserwatorskich i metody zarządzania dziedzictwem kulturowym; przygotowanie i promocja wystawy; zajęcia edukacyjne; dziedzictwo archeologiczne i osoby niepełnosprawne; archeologia żywa; dziedzictwo archeologiczne i turystyka; rola dziedzictwa kulturowego w lokalnej polityce i kulturze; badania archeologiczne- aspekty prawne oraz promocyjne; pozyskiwanie środków na projekty naukowo–badawcze, sponsoring i patronat; rola dziedzictwa archeologicznego w niwelowaniu wykluczeń społecznych
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
lektura monograficzna
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student zdobywa podstawową wiedzę i orientację z zakresu organizacji współczesnych instytucji muzealnych, działalności muzeów (struktura, zarządzanie), zagadnień prawodawstwa w zakresie archeologii i muzealnictwa, organizacji i promocji wystaw i dziedzictwa kulturowego. Dzięki temu podąża za postępami nauki. Poznaje podstawowe pojęcia i terminologię.
Opanowuje podstawowe metody popularyzacji i przekazywania wiedzy o dziedzictwie archeologicznym.
Dzięki realizowanym (w ramach ćwiczeń) projektom potrafi współdziałać i pracować w grupie. Dzięki zapoznaniu z prawem obowiązującym w Polsce oraz z historią zrozumie problematykę etyczną związaną z rzetelnością i uczciwością naukową. Będzie miał możliwość nabycia świadomości i odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego.
Kryteria oceniania
Wykład zakończony będzie egzaminem ustnym na ocenę.
Ćwiczenia – ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność), kontrola obecności, projekty (CV i list motywacyjny, oferta sponsorska lub patronatu medialnego)
Praktyki zawodowe
-
Literatura
1. Akty prawne: Europejska konwencja o ochronie dziedzictwa archeologicznego; Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami; rozporządzenie Ministra Kultury w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich, restauratorskich, robót budowlanych, badań konserwatorskich i architektonicznych, a także innych działań przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków oraz badań archeologicznych i poszukiwań ukrytych lub porzuconych zabytków ruchomych i inne rozporządzenia (patrz Trzciński 2010)
> 2. Black G., Transforming museums in the twenty-first century, London-New York 2012
> 3. Carbonell B.M. (red.), Museum Studies, Oxford 2007;
> 4. Coles J., Archeologia doświadczalna, Warszawa 1977
> 5. Bursche A., Chowaniec R., Festyn Archeologiczny w Biskupinie: komercyjny odpust czy promocja dziedzictwa archeologicznego, Blisko i daleko. Księga jubileuszowa Instytutu Archeologii Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2009, s. 69-77
> 6. Chowaniec R., Dziedzictwo archeologiczne w Polsce, Warszawa 2010
> 7. Chowaniec R., New technologies in the process of educating about the archaeological heritage, EduAkcja 1 (5)/2013, s. 32-42
> 8. Chowaniec R., Archaeology for Everyone, Warszawa 2017
> 9. Davis M.E., How students understand the Past. From Theory to Practice, Oxford 2005
> 10. Dziedzictwo w akcji. Rekonstrukcja historyczna jako sposób uczestnictwa w kulturze, Szlendak T., Nowiński J. Olechnicki K. i in. Warszawa 2012
> 11. Grad J., Mamzer H. (red.), Karnawalizacja. Tendencje ludyczne w kulturze współczesnej, Pozńań 2004
> 12. Hein G.E., Learning in the Museum, London–New York 2004
> 13. Holtorf C., From Stonehenge to Las Vegas. Archaeology as Popular Culture, Oxford 2005
> 15. Olsen B., W obronie rzeczy. Archeologia i ontologia przedmiotów, Warszawa 2013
> 16. Pomian K., Zbieracze i osobliwości, Warszawa 1996
> 17. Pomian K., Przeszłość jako przedmiot wiedzy, Warszawa 2010
> 18. Swain H., An introduction to museum archaeology, Cambridge 2007
> 19. Szafrański W, Zalasińska K (red.), Prawna ochrona dziedzictwa kulturowego, Poznań 2009
> 20. Toczewski A. (red.), Rola muzeów w turystyce i krajoznawstwie, Zielona Góra 2006
> 21. Trzciński M., Przestępczość przeciwko zabytkom archeologicznym, Warszawa 2010
> 21. Włodarski J., Zeidler K., Prawo muzeów, Warszawa 2008
> 22. Zeidler K., Trzciński M., Wykład prawa dla archeologów, Warszawa 2009
>
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: