Malarstwo etruskie okresu orientalizującego i archaicznego 3101-DM0055
Okres orientalizujący ( 2 ćw. VII w. przed Chr.- 1 ćw. VI w. przed Chr). :. Stan badań. Żródła bezpośrednie i pośrednie. Rola dziewietnastowiecznych i późniejszych kopii rysunkowych i akwarelowych. Rozwój fotografii. Wprowadzenie historyczne : przemiany w sztuce grobowej okresu orientalizującego i ich przyczyny. Groby komorowe Etrurii Pd, ich geneza, typy i sposoby zdobienia. Najwcześniejsze malowidła grobowe, ich charakter, technika, związki genetyczne, z ówczesnym malarstwem greckim oraz z subgeometrycznymi etruskimi malowidłami wazowymi . Fryzy i grupy zoomorficzne iNajwcześniejsze przedstawienia figuralne ich tematyka i sposoby interpretacji. 4 godz. lekcyjnych )
Okres archaiczny ( pocz.. VI- - 2 ćw. V w. przed Chr. ). Okres dominacji wpływów korynckich (kon. VII - ok. 560 r. przed Chr.). Stan źródeł.Typologizacja motywów. Tematyka zoomorficzna (fryzy i grupy zwierzęce) jej miejsce i znaczenie w sztuce grobowej. Problem mischwesen a zwłaszcza sfinksów i fantastycznych demonów i zwierząt morskich. ( 6 godz. lekcyjnych)
Okres dominacji wpływów jońskich ( 2 ćw. VI w. - kon. VI w. przed Chr. (
Złoty okres szkoły malarstwa grobowego z Tarquiniów. Tło historyczne. . Modelujaca rola wpływów jońskich i ich historyczne źródła. Rozwój tematyki przedstawieniowej Greckie przedstawienia mitologiczne, sposoby i stopień ich asymilacji; ich ewentualna funkcja w obrębie etruskiej sztuki grobowej. Motywy zaczerpnięte z życia codziennego i sposoby ich interpretacji. Przestrzeń grobu jako jako "mieszkanie" zmarłego czy kraina zmarłych (?). A może miejsce kontaktu żywych i zmarłych (?). Problem pozornych drzwi i fryzów z delfinami. Zagadnienie "wędrówki na "wyspy błogosławionych". Treści realne i symboliczne. (14 godz, lekcyjnych)
Wpływy attyckie ( kon. VI w. przed Chr. - 2 cw. V w. przed Chr.
Zmiany w sytuacji politycznej. Przemiany tematyczno- stylowe: formowanie się standardów tematycznych; wpływy rewolucyjnych przemian w rysunku greckim z ostatnich dekad VI w. przed Chr. - trudności z asymilacją greckich zdobyczy stylowych okresu późnego archaizmu i stylu surowego. Kryzys polityczny, gospodarczy i kulturowy środkowych dekad V w.Styl subarchaiczny.(6 godz. lekcyjnych )
Malarstwo etruskie okresu orientalizujacego i archaicznego
Opis skrócony wykładu.
Malarstwo grobowe etruskie okresu orientalizujacego ( 2 ćw. VII- 625 przed Chr.) i archaicznego (625 - 460 przed Chr.); Czynniki kształtujace rozwój - zewnętrzne (wplywy greckie wyznaczajace kierunek rozwoju stylu i określajace tematykę malowideł- bankiety, igrzyska sportowe, motywy i sceny mitologiczne ) i wewnętrzne (wierzenia grobowe; struktura spoleczna, rola arystokracji, więzów rodowych i rodzinnych (rola kobiet ); periodyzacja, główne ośrodki, ewolucja stylowa i ikonograficzna; technika, Tarquinie i kształtowanie się miejscowej tradycji malarskiej ; kryzys 2 ćw. V w. przed Chr jego geneza i skutki ( styl subarchaiczny ).
Rodzaj przedmiotu
Literatura
L. Banti, Problemi della pittura archaica etrusca. La Tomba dei Tori a Tarquinia, StEtr. 24, 1955/56, p. 143 s.
R. Bartoccini, La Tomba delle Olimpiedi, Atti VII Congresso Internazionale di archeologia classica, Roma-Napoli 1958, (Roma 1961),p. 177 s.
L. Banti, Le Pitture della Tomba Campana a Veii, St Etr. 38, 1970, p. 27 s.
R. Benassai,Per una lettura del programma figurative della Tomba delle Bighe di Tarquinia, Orrizzonti 2, 2001, p. 51s.
R. Bianchi Bandinelli, Clusium. Le pitture delle tombe archaiche. Mon Pittura. Clusium 1, Roma 1939
G. Camporeale ,Pittori archaici a Tarquinia, RomMitt. 75, 1968, p. 34s.
G. Camporeale, Aux origines de la grande peinture étrusque CRAI 1999,p. 277s.
W. Dobrowolski, Sztuka Etrusków ( Etruscan Art ) Warszawa 1971
W. Dobrowolski, Malarstwo etruskie, (Etruscan Painting ) Warszawa 1979
W. Dobrowolski, La peinture étrusque dans les recherches du XVIIIe siecle, Archeologia 39, 41,42, Warszawa 1989 - 1992
Pittura etrusca. Disegni e documenti del XIX secolo dall' archivio dell'Istituto Archeologico Germanico, Tarquinia , Museo Nazionale, Roma 1986
Pittura etrusca al Museo di Villa Giulia, Roma 1989
E. Petersen, Über die älteste etruskische Wandmalerei, RomMitt 17, 1902, p. 149s.
E. Poulson, Etruscan Tomb Paintings, Oxford 1922
P. Romanelli, Le Pitture della Tomba della Caccia e Pesca, Mon. Pittura. 1, Fasc. 2, Roma 1938
St. Steingraber, Catalogo raggionato della pittura etrusca, Milano 1984
St. Steingraber, Etruskische Wandmalerei, 2006
C. Weber Lehmann, Bildrer der Etrusker. Deutung, Datierung und Dokumentation der Grabmalerei Tarquiniens, Mannheimer Forum 88-89, 1993, p. 191s.
F. Weege, Etruskische Malerei Halle 1921
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: