Archeologia Ameryk i Oceanii 3101-DB209A
Awiczenia maj1 charakter uzupe3niaj1cy do wyk3adu prof. Mariusza Zió3kowskiego. Poszczególne zagadnienia (m.in. gospodarka rolnicza, architektura i rzeYba kamienna, obrz1dki grzebalne, metalurgia, tkactwo, produkcja ceramiki) zostan1 przedstawione ? czesto w postaci referatów ? w formie przekrojowej. Podstawowym celem awiczen jest promowanie krytycznego myolenia oraz kszta3towanie umiejetnooci wyszukiwania i wykorzystywania informacji. Podczas zajea uczestnicy bed1 zachecani do udzia3u w dyskusji na ró?ne tematy bed1ce przedmiotem wyk3adów. Zacz1tkiem takich dyskusji bed1 krótkie wyst1pienia przygotowywane przez uczestników zajea na podstawie uprzednio podanej przez prowadz1cych literatury przedmiotu.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć uczestnik:
Zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowaną w archeologii;
Ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami oraz dyscyplinami naukowymi z obszaru nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych i ścisłych;
Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie archeologii obu Ameryk i Oceanii;
Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwych dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie archeologii obu Ameryk i Oceanii;
Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze w zakresie archeologii obu Ameryk i Oceanii kierując się wskazówkami opiekuna naukowego;
Potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów w wybranym języku dawnej cywilizacji obu Ameryk i Oceanii;
Potrafi rozpoznawać różne rodzaje wytworów kultury materialnej obu Ameryk i Oceanii łącznie z kontekstem, jak też właściwie je dokumentuje oraz przeprowadza ich krytyczną analizę i interpretację;
Potrafi rozpoznawać, wykorzystywać, analizować i klasyfikować źródła archeologiczne;
Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu archeologii obu Ameryk i Oceanii;
Potraf współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role;
Ma świadomość kompleksowej natury kultury i jej złożoności, rozumiał potrzebę analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka.
Kryteria oceniania
Kontrola obecności;
Aktywność w czasie zajęć (udział w dyskusji);
Kolokwium;
Referat (prezentacja multimedialna) na zadany temat;
Praca pisemna na wybrany/zadany temat.
Literatura
Literatura podana będzie na zajeciach
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: