Dydaktyka szkoły wyższej 3100-IHSD-001
Zajęcia realizowane są w ramach IBIZA (Interdyscyplinarna Baza Internetowych Zajęć Akademickich)
Strukturę kursu oparto o trzy podstawowe elementy, mianowicie:
1) diagnozę, która obejmuje analizę sytuacji nauczania, psychologiczne determinanty przebiegu i efektów uczenia się, postacie uczenia się: umiejętności umysłowe i strategie poznawcze;
2) planowanie pracy dydaktycznej zapewniające jakość procesu kształcenia, konstruowanie modeli procesu nauczania-uczenia się;
3) ocenianie rozumiane jako ewaluacja postępów w kształceniu, jako pomiar efektywności dydaktycznej oraz jako narzędzie doskonalenia pracy nauczycielskiej.
Niezbędnym uzupełnieniem wiedzy dydaktycznej jest kodeks etyczny nauczyciela akademickiego określający kulturę zachowań w relacjach interpersonalnych.
Praktyczne umiejętności nauczycieli akademickich obejmują:
1. Opanowanie umiejętności doprowadzania studentów do zmiany w zakresie posiadania i wykorzystania wiedzy akademickiej.
2. Systematycznego analizowania każdej sytuacji dydaktycznej w celu doskonalenia własnego warsztatu nauczycielskiego.
Celem kursu jest dostarczenie narzędzi do kształtowania obu tych umiejętności.
Mail do prowadzącego: kurs@akademicki.edu.pl
Dodatkowe informacje można przeczytać na stronie: akademicki.edu.pl
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Kategoria wiedza:
1. Wymienia funkcjonalne elementy struktury dydaktyki ogólnej.
2. Wyjaśnia prawidłowości przebiegu procesu kształcenia.
3. Stosuje zasady planowania pracy dydaktycznej.
Kategoria umiejętności:
1. Planuje i zrealizuje proces kształcenia w ramach reprezentowanej dyscypliny.
2. Weryfikuje dydaktyczne efekty kształcenia.
3. Stosuje różne modele kształcenia.
4. Wykorzystuje nowoczesne środki do realizacji zadań dydaktycznych.
Kategoria postawy:
1. Zna i akceptuje kodeks etyczny nauczyciela akademickiego.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa wynika z sumowania dwu etapów:
1. Bieżącej punktacji zadań do poszczególnych tematów kursu internetowego.
2. Oceny z egzaminu realizowanego w formie pisemnego testu po skończeniu kursu internetowego.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. R. Arends, Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1994.
2. R. Gagne, L. Briggs, W. Wager, Zasady projektowania dydaktycznego, WSiP, Warszawa 1992
3. K. Kruszewski (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, PWN, Warszawa 2005
4. K. Kruszewski, Kształcenie w szkole wyższej, PWN, Warszawa 1988.
5. T. Lewowicki, Proces kształcenia w szkole wyższej, PWN, Warszawa 1988.
6. W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, PWN, Warszawa
Literatura uzupełniająca dla zainteresowanych:
1. J. Calhann, Hopkins, Przykłady modeli uczenia się i nauczania, WSiP,Warszawa 1999.
3. G. Fenstermacher, J.Soltis, Style nauczania,WSiP, Warszawa
4. E. Goździńska, Jak skonstruować grę dydaktyczną?, WSiP, Warszawa 2004.
5. M. Kostyra, A. Rosiak, Zajęcia dydaktyczne. Jak je prowadzić?, GWP, Gdańsk
6. H. Kwiatkowska, Kształcenie nauczycieli a nowe sposoby uczenia się człowieka w: H. Kwiatkowska, T. Lewowicki, S. Dylak (red.), Współczesność a kształcenie nauczycieli, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP, Warszawa 2000.
7. R. Stępień, Przemiany w kształceniu nauczycieli a dydaktyka szkoły wyższej, w: j.w.
8. S. Mieszalski, Ziązek uczenia się z nauczaniem z perspektywy konstruktywizmu, „Ruch Pedagogiczny” 2000 nr 3-4.
9. E. Świerzbowska-Kowalik, Nauczyciele akademiccy i studenci, „Nauka i szkolnictwo wyższe”, 1993 nr 1.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: