- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Z problemów komunikacji niesłyszących 3020-PKN-OG
Kurs przedstawia najważniejsze informacje dotyczące języków migowych używanych przez głuchych na świecie. Lista omawianych tematów obejmuje:
1. Podstawowe fakty dotyczące języków migowych i ich użytkowników.
2. Języki migowe na świecie – przegląd.
3. Głuchota – perspektywa medyczna, psychologiczna i socjokulturowa.
4. Głusi jako mniejszość językowo-kulturowa w różnych krajach świata.
5. Postrzeganie Głuchych przez słyszącą większość dawniej i dziś.
6. Status języków migowych w Europie, USA i innych częściach świata.
7. Języki migowe jako języki naturalne. Język, umysł i mózg. Różne spojrzenia na ludzką kompetencję językową. Natywizm i uniwersalizm, koncepcja Gramatyki Uniwersalnej.
8. Język migowy a język migany.
9. Proces nabywania języka migowego.
10. Gramatyczna złożoność komunikacji migowej.
11. Rola ikoniczności gramatyce języka migowego.
12. Rola korpusów w badaniach nad językami migowymi.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student będzie potrafić:
1. analizować podstawowe zjawiska i mechanizmy językowe związane z komunikacją migową;
2. operować siatką podstawowych pojęć i terminów związanych z aktualnymi badaniami nad językami migowymi;
3. zdefiniować i omówić podstawowe problemy socjolingwistyczne związane z komunikacją Głuchych – zarówno w Polsce, jak i w innych krajach.
Kryteria oceniania
Test końcowy przeprowadzany w formie pisemnej zawierający pytania otwarte oraz pytania wyboru, czas pisania: 90 minut.
Literatura
Brentari, D. (2010), red., Sign Languages: A Cambridge Language Survey, Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Lane, H. (1996), Maska dobroczynności. Deprecjacja w społeczności głuchych, tłum. T. Gałkowski, J. Kobosko, Warszawa: WSiP.
Lane, H. (2002), Do Deaf People Have a Disability?, Sign Language Studies 2.4: 356-379.
Lucas, C. (2001), red., The sociolinguistics of sign languages, Cambridge: CUP.
Pfau, R., Steinbach, M., Woll, B. (2012), red., Sign language. An international handbook (HSK - Handbooks of Linguistics and Communication Science), Berlin: Mouton de Gruyter.
Rutkowski, P., Łozińska, S. (2014), red., Lingwistyka przestrzeni i ruchu. Komunikacja migowa a metody korpusowe, Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego.
Sacks, O. (1998), Zobaczyć głos. Podróż do świata ciszy, Poznań: Zysk i S-ka.
Świdziński, M. (2005), Języki migowe, w: T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska (red.), Podstawy neurologopedii, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 679-692.
Świdziński, M., Gałkowski, T. (2003), red., Studia nad kompetencją językową i komunikacją niesłyszących, Warszawa: Uniwersytet Warszawski: Wydział Polonistyki, Wydział Psychologii, Polski Komitet Audiofonologii, Instytut Głuchoniemych im. ks. Jakuba Falkowskiego.
Tomaszewski, P. (2004), Polski Język Migowy – mity i fakty, Poradnik Językowy 6, s. 59-72.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: