Nauka języka łotewskiego (C1) 3020-BB2NLO
Kurs ma za zadanie:
a) kształtować umiejętność biegłego słuchania i czytania ze zrozumieniem bardziej skomplikowanych i dłuższych tekstów niespecjalistycznych (artykułów prasowych, tekstów o tematyce kulturalnej i popularnonaukowych) oraz prostszych tekstów specjalistycznych;
b) poszerzać i wzbogacać zasób leksykalny (czynny i bierny) uczestników zajęć z różnych dziedzin życia (m.in. społeczno-politycznego, ekonomiczno-prawniczego);
c) utrwalać praktyczną znajomość form gramatycznych, kształtować umiejętność poprawnego użycia trudniejszych form gramatycznych, pogłębiać wiedzę i doskonalić umiejętności z zakresu ortografii i interpunkcji;
d) kształtować umiejętność rozumienia utartych zwrotów i wyrażeń (związki frazeologiczne, metafory, przysłowia);
e) ćwiczyć umiejętności swobodnego mówienia i pisania na poznane tematy.
Podczas zajęć student doskonali umiejętności tworzenia tekstu pisanego według określonych wymagań (temat, forma, styl – dobór odpowiedniego zasobu leksykalnego, logiczność argumentacji i zwięzłość kompozycji). Studenci uczą się redagowania tekstu pod względem językowym, stylistycznym i ortograficznym.
Jedną z form zajęć jest pogadanka, dzięki której kursanci nabywają umiejętności formułowania i wyrażania własnej opinii na tematy związne ze życiem codziennym (dyskusja na temat aktualnych wydarzeń społecznych, kulturalnych i politycznych na Łotwie, w Polsce i na świecie).
Szacunkowa liczba godzin potrzebnych do osiągnięcia zdefiniowanych efektów uczenia się:
a) liczba godzin kontaktowych: 90 godz. (3 ECTS)
b) bieżące przygotowanie do zajęć: 60 godz. (2 ECTS)
c) przygotowanie dłuższych prac pisemnych i prezentacji tekstów ustnych: 60 godz. (2 ECTS)
d) przygotowanie do testu semestralnego i egzaminu końcowego 30 godz. (1 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (lista przedmiotów)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
(WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI)
- zna w pogłębionym stopniu strukturę języka łotewskiego, używa zróżnicowanych form gramatycznych podczas wypowiedzi ustnej i pisemnej;
- czyta ze zrozumieniem autentyczne teksty dotyczące aktualnych wydarzeń (artykuły polemiczne, recenzje, komentarze eksperckie);
- pisze dłuższe teksty z przewagą zdań złożonych, dbając o ich kompozycję, poprawność gramatyczną i stylistyczną;
- podczas wypowiedzi pisemnych i ustnych popełnia coraz mniej błędów gramatycznych, potrafi też je samodzielnie skorygować;
- płynnie i bez przygotowania porozumiewa się z rodzimymi użytkownikami języka łotewskiego w sytuacjach codziennych.
(POSTAWY)
- jest świadomy posiadanej przez siebie wiedzy i zna zakres nabytych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego;
- dba o kulturę wypowiedzi (zwłaszcza o jej jasność i przejrzystość).
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy, do którego student jest dopuszczony pod warunkiem terminowego zaliczenia przez niego ćwiczeń.
Obowiązkowe jest uzyskanie zaliczenia od każdego z prowadzących; zaliczenia za semestr zimowy student musi uzyskać najpóźniej w sesji poprawkowej semestru zimowego, a zaliczenie za semestr letni przed wyznaczonym terminem egzaminu końcowego.
Warunki uzyskania zaliczenia semestralnego (na ocenę):
a) kontrola obecności – dopuszczająca (student ma prawo do 2 nieobecności w semestrze u każdego z wykładowców, każda kolejna nieobecność musi być zaliczona w sposób wcześniej uzgodniony z prowadzącym; nieobecność na 50% zajęć (u każdego z prowadzących) wyklucza uzyskanie zaliczenia;
b) pozytywne oceny z kolokwiów pisemnych śródsemestralnych i semestralnych;
c) bieżące przygotowanie do zajęć;
d) terminowe złożenie wszystkich prac pisemnych zadanych przez prowadzących;
e) aktywny udział w zajęciach.
Egzamin końcowy składa się z części pisemnej i ustnej.
W części pisemnej ocenie podlegają: umiejętność rozumienia dłuższej wypowiedzi ustnej (złożonej pod wzgledem argumentacyjnym), poprawne użycie form gramatycznych, znajomość leksyki z zakresu omawianych podczas zajęć zagadnień tematycznch oraz tworzenie tekstu własnego (tekst argumentacyjny lub polemiczny).
W części ustnej ocenie podlega rozumienie dłuższego tekstu publicystycznego i wypowiedź na jego temat (prezentacja zjawisk analogicznych do opisanych w tekście, prezentacja własnych doświadczeń w tym względzie); umiejętność swobodnego mówienia na tematy życia codziennego.
Literatura
Podręczniki:
1. Auziņa I., M. Berķe, A. Lazareva, A. Šalme, V. Vaivade. Laipa. Latviešu valoda B2. Mācību grāmata. Latviešu valodas aģentūra: 2020.
2. Auziņa I., M. Berķe, A. Lazareva, A. Šalme, V. Vaivade. Laipa. Latviešu valoda B2. Darba burtnīca. Latviešu valodas aģentūra: 2020.
3. https://maciunmacies.valoda.lv/wp-content/uploads/2021/11/C-limena-teksti-1dala.pdf
4. https://maciunmacies.valoda.lv/wp-content/uploads/2021/11/C-limena-teksti-2dala.pdf
5. Nītiņa, D. Palīgā! Mācībgrāmata pieaugušajiem. 4. līmenis. Rīga. LVAVP: 2004.
6. Cīrule, L. Palīgā! Darba burtnīca. 4. līmenis. Rīga. LVAVP: 2004.
Dodatkowo:
1. Rubīna, A. Latviešu valodas rokasgrāmata. Rīga. Zvaigzne ABC: 2004.
2. Skujiņa, V. Latviešu valoda lietišķajos rakstos. Rīga. Zvaigzne ABC: 2014.
3. Poļu īpašvārdu pareizrakstība un pareizruna latviešu valodā. Sast. V. Staltmane. Rīga. Zinātne: 1998.
4. http://www.sazinastilts.lv/
5. http://visc.gov.lv/valval/programma.shtml
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: