Nauka języka łotewskiego (B2+) 3020-BB1NLO
Kurs ma za zadanie:
a) kształtować umiejętność biegłego słuchania i czytania ze zrozumieniem bardziej skomplikowanych i dłuższych tekstów niespecjalistycznych w języku ogólnym (artykułów prasowych, tekstów o tematyce kulturalnej i popularnonaukowych);
b) poszerzać i wzbogacać zasób leksykalny (czynny i bierny) uczestników zajęć z różnych dziedzin życia (m.in. społeczno-politycznego, ekonomiczno-prawniczego);
c) utrwalać praktyczną znajomość form gramatycznych, kształtować umiejętność poprawnego użycia trudniejszych form gramatycznych (zwłaszcza form i zdań imiesłowowych, form liczebnikowych i zaimków, przyimków i wyrazów odpowiadających im funkcjonalnie oraz czasowników przedrostkowych, konstruować zdania podrzędnie złożone), zapoznać z podstawowymi zasadami ortografii i interpunkcji (złożenia, wielowyrazowe nazwy urzędów i instytucji);
d) kształtować umiejętność rozumienia utartych zwrotów i wyrażeń (związki frazeologiczne, metafory, przysłowia);
e) ćwiczyć umiejętności swobodnego mówienia i pisania na poznane tematy.
Podczas zajęć student doskonali umiejętności tworzenia tekstu pisanego według określonych wymagań (temat, forma, styl – dobór odpowiedniego zasobu leksykalnego, logiczność argumentacji i zwięzłość kompozycji).
Jedną z form zajęć jest pogadanka, dzięki której kursanci nabywają umiejętności formułowania i wyrażania własnej opinii na tematy związne ze życiem codziennym (dyskusja na temat aktualnych wydarzeń społecznych, kulturalnych i politycznych).
Szacunkowa liczba godzin potrzebnych do osiągnięcia zdefiniowanych efektów uczenia się:
a) liczba godzin kontaktowych: 120 godz. (4 ECTS)
b) bieżące przygotowanie do zajęć: 60 godz. (2 ECTS)
c) przygotowanie dłuższych prac pisemnych i prezentacji tekstów ustnych: 30 godz. (1 ECTS)
d) przygotowanie do testu semestralnego i egzaminu końcowego 30 godz. (1 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
(WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI)
- rozumie dłuższą wypowiedź o bardziej skomplikowanej strukturze, jeżeli temat tej wypowiedzi jest dostatecznie znany;
- czyta ze zrozumieniem autentyczne teksty dotyczące aktualnych wydarzeń (artykuły, komentarze, recenzje);
- potrafi napisać jasno i precyzyjnie sformułowany tekst na znany mu temat (krótki esej, streszczenie, recenzja), przedstawiając własne stanowisko wraz z argumentacją;
- w miarę płynnie i bez przygotowania porozumiewa się z rodzimymi użytkownikami języka łotewskiego, aktywnie uczestniczy w dyskusji dotyczącej znanej mu problematyki;
- podczas wypowiedzi ustnej na ogół poprawnie stosuje zasady akcentuacji.
(KOMPETENCJE SPOŁECZNE)
- jest świadomy posiadanej przez siebie wiedzy i zna zakres nabytych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego;
- dba o kulturę wypowiedzi (zwłaszcza o jej jasność i przejrzystość).
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy, do którego student jest dopuszczony pod warunkiem terminowego zaliczenia przez niego ćwiczeń.
Obowiązkowe jest uzyskanie zaliczenia od każdego z prowadzących; zaliczenia za semestr zimowy student musi uzyskać najpóźniej w sesji poprawkowej semestru zimowego, a zaliczenie za semestr letni przed wyznaczonym terminem egzaminu końcowego.
Warunki uzyskania zaliczenia semestralnego (na ocenę):
a) kontrola obecności – dopuszczająca (student ma prawo do 2 nieobecności w semestrze u każdego z wykładowców, każda kolejna nieobecność musi być zaliczona w sposób wcześniej uzgodniony z prowadzącym; nieobecność na 50% zajęć (u każdego z prowadzących) wyklucza uzyskanie zaliczenia;
b) pozytywne oceny z kolokwiów pisemnych śródsemestralnych i semestralnych;
c) bieżące przygotowanie do zajęć;
d) terminowe złożenie wszystkich prac pisemnych zadanych przez prowadzących;
e) aktywny udział w zajęciach.
Egzamin końcowy składa się z części pisemnej i ustnej.
W części pisemnej ocenie podlegają: umiejętność rozumienia dłuższej wypowiedzi ustnej, poprawne użycie form gramatycznych, znajomość leksyki z zakresu omawianych podczas zajęć zagadnień tematycznch oraz tworzenie tekstu własnego (tekst argumentacyjny lub polemiczny).
W części ustnej ocenie podlega rozumienie dłuższego tekstu publicystycznego i wypowiedź na jego temat (prezentacja zjawisk analogicznych do opisanych w tekście, prezentacja własnych doświadczeń w tym względzie) oraz umiejętność swobodnego mówienia na tematy życia codziennego.
Praktyki zawodowe
--
Literatura
Podręczniki:
1. Auziņa I., M. Berķe, A. Lazareva, A. Šalme, V. Vaivade. Laipa. Latviešu valoda B1. Mācību grāmata. Latviešu valodas aģentūra: 2019.
2. Auziņa I., M. Berķe, A. Lazareva, A. Šalme, V. Vaivade. Laipa. Latviešu valoda B1. Darba burtnīca. Latviešu valodas aģentūra: 2019.
3. Auziņa I., M. Berķe, A. Lazareva, A. Šalme, V. Vaivade. Laipa. Latviešu valoda B2. Mācību grāmata. Latviešu valodas aģentūra: 2020.
4. Auziņa I., M. Berķe, A. Lazareva, A. Šalme, V. Vaivade. Laipa. Latviešu valoda B2. Darba burtnīca. Latviešu valodas aģentūra: 2020.
5. Nītiņa Daina, Palīgā. Mācību grāmata pieaugušajiem. 3 līmenis. Rīga. LVAVP: 2002.
6. Cirule Līga, Palīgā. Darba burtnīca. Rīga. LVAVP: 2002.
Dodatkowo:
1. Skujiņa Valentīna. Latviešu valoda lietišķajos rakstos. Rīga: 1999.
2. Rubīna Aina, Latviešu valodas rokasgrāmata. Rīga: 2004.
3. Teksty prasowe, publicystyczne, popularnonaukowe (o średnim stopniu trudności) w języku łotewskim wybrane przez prowadzącego. Nagrania audio i wideo, autorskie materiały wykładowców.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: