Historia literatury łotewskiej 3020-BB1HLO
Celem kursu jest zapoznanie studentów z historią literatury łotewskiej od momentu jej narodzin po współczesność. Każde z zajęć poświęcone jest postaci, tekstowi, zagadnieniu bądź też zjawisku, które w istotny sposób wpłynęły nie tylko na ostateczny kształt literatury, ale na kulturę łotewską w ogóle. Pierwszych kilka zajęć poświęconych jest omówieniu procesów (przede wszystkim działań herrnhutów, Niemców wschodniobałtyckich i młodołotyszy), które doprowadziły do rozbudzenia świadomości narodowej Łotyszy, ukształtowania się ich tożsamości, a ostatecznie – do powstania państwa łotewskiego na początku wieku XX. Pierwsze dziesięciolecia wieku XX to zarówno czas eksperymentów w literaturze, jak i sięgania po rozwiązania zdecydowanie bardziej klasyczne. Proces powstawania literatury przerywa II wojna światowa, a po niej kolejne okupacje, które sprawiły, że łotewscy twórcy przyjąć musieli inną postawę. Po wojnie literatura łotewska rozdziela się na dwa nurty: krajowy (literatura radziecka) i emigracyjny, które dopiero po ponownym odzyskaniu przez Łotwę niepodległości mogły się połączyć. Nie zostaną one jednak zaprezentowane jako dwie odrębne literatury, ale pewna całość, która prowadzi ze sobą zajmujący dialog.
Lata 50. to czas wielkich epopei panoramicznych, a kolejne dziesięciolecia w granicach ZSRR - tekstów poetyckich i prozatorskich, w których kipi od metafor i alegorii, poprzez które społeczeństwu łotewskiemu przekazywane są istotne dla utrzymania świadomości narodowej treści, a hegemonowi - odważny komunikat.
Okres odzyskania niepodległości po roku 90. ukazany zostanie przez perspektywę odradzania się literatury łotewskiej, swobody twórczej wypowiedzi, nawiązywania przez twórców do współczesnych prądów literackich na świecie, jak również powrót do korzeni – literatury ludowej oraz łotewskiej mitologii.
Ostatnie zajęcia to szerokie omówienie trendów i perspektyw, a także problemów i wyzwań, w obliczu których stoi współczesna literatura łotewska.
Szacunkowa liczba godzin, które student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się:
konwersatorium – 60 godz. (2 ECTS)
samodzielne przygotowywanie się do zajęć – 60 godz. (2 ECTS)
konsultacje dot. pracy pisemnej i przygotowanie pracy – 30 godz. (1 ECTS)
przygotowanie się do egzaminu końcowego – 30 godz. (1 ECTS)
RAZEM = 180 godzin.
W cyklu 2023:
Tematy zajęć w semestrze I: Tematy zajęć w semestrze II: |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student
- w pogłębionym stopniu zna i rozumie metody badawcze oraz metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania właściwe dla historii literatury łotewskiej;
- w pogłębionym stopniu zna i rozumie tematy oraz idee pisarskie przedstawianych na zajęciach pisarzy łotewskich;
- zna i rozumie czynniki, które zadecydowały o kształcie łotewskiej literatury;
- w pogłębionym stopniu zna i rozumie wpływ wybranych dzieł literackich na dzieje literatury łotewskiej;
- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy;
- potrafi czytać (w oryginale i tłumaczeniu), interpretować i analizować wybrane teksty literackie, uwzględniając ich kontekst historyczny i kulturowy;
- potrafi samodzielnie analizować i interpretować wybrane teksty literatury łotewskiej, wskazując ich najważniejsze konteksty teoretycznoliterackie, literackie, kulturowe i historyczne;
- dyskutuje na temat przeczytanych lektur, przedstawiając odpowiedni materiał ilustracyjny;
- tworzy w sposób profesjonalny pracę pisemną w języku polskim dotyczącą twórcy, dzieła literackiego lub okresu historycznoliterackiego, posługując się elementami translatoryki oraz interpretacji fragmentu dzieła literackiego;
- integruje wiedzę o nowożytnej literaturze łotewskiej z wcześniejszą wiedzą z zakresu historii literatury i kultury europejskiej;
- jest gotów do właściwej oceny znaczenia łotewskiego dziedzictwa kulturowego.
Kryteria oceniania
1. Obecność: student ma prawo do 2 nieobecności w semestrze, każda kolejna powinna zostać zaliczona w sposób ustalony w osobą prowadzącą zajęcia. Nieobecność na 50% zajęć skutkuje niedopuszczeniem do egzaminu.
2. Aktywność na zajęciach.
3. Praca semestralna.
4. Egzamin ustny.
Praktyki zawodowe
nie
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: