Akwizycja i nauczanie języków 3020-BA2ANJ
Zajęcia poświęcone są omówieniu kluczowych zagadnień związanych z nabywaniem języka rodzimego i obcego, takich jak: podobieństwa i różnice między nabywaniem języka rodzimego a nabywaniem języka obcego, teorie dotyczące wykształcania języka przez dzieci, hipoteza okresu krytycznego, charakterystyka rodzimej kompetencji językowej, hipoteza gramatyki uniwersalnej i wrodzoności języka, kognitywistyczne i generatywne podejścia do akwizycji języka, zjawisko dwujęzyczności, teorie dotyczące nabywania języka obcego, analiza różnych strategii i metod nauczania języków obcych. Szczegółowo omówione zostaną kwestie praktyczne, takie jak czynniki wpływające na tempo i efekty procesu uczenia się języka, różne sprawności językowe: wymowa, intonacja, pisownia, słownictwo, gramatyka, rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstu czytanego, mówienie, pisanie, planowanie kursu językowego, wyznaczanie celów, przygotowywanie programu, ocenianie i testowanie biegłości językowej, używanie pomocy naukowych. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na nauczanie języków obcych jako ważny aspekt polityki edukacyjnej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024Z: |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student potrafi:
- zidentyfikować podstawowe zjawiska i procesy z zakresu nabywania języka rodzimego i obcego i dokonać ich opisu z perspektywy językoznawstwa teoretycznego i stosowanego;
- zdefiniować i stosować różne strategie i metody nauczania języków obcych;
- operować siatką podstawowych pojęć i terminów językoznawczych związanych z akwizycją języków;
- zdefiniować i omówić podstawowe współczesne teorie dotyczące mechanizmów nabywania języka.
Kryteria oceniania
Ocena aktywności na zajęciach. Test końcowy przeprowadzany w formie pisemnej zawierający pytania otwarte oraz pytania wyboru.
Literatura
J. Arabski (1985), O przyswajaniu języka obcego (drugiego), Warszawa, WSiP.
J. Arabski (1996), Przyswajanie języka obcego i pamięć werbalna, Katowice, Śląsk.
J. Brzeziński (1980), Pomoce i środki audiowizualne w nauczaniu języków obcych, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
J. Brzeziński (1987), Nauczanie języków obcych dzieci, Warszawa, WSiP.
F. Grucza (1978), Glottodydaktyka, jej zakres i problemy, w: Przegląd Glottodydaktyczny 1.
H. Komorowska (1999), Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa, Fraszka Edukacyjna.
H. Komorowska (2005), Programy nauczania w kształceniu ogólnym i w kształceniu językowym, Warszawa, Fraszka Edukacyjna.
W. Pfeiffer (2001), Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, Poznań, Wagros.
K. Polański (1993), red., Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Wrocław, Ossolineum.
S. Urbańczyk, M. Kucała (1999), red., Encyklopedia języka polskiego, Wrocław, Ossolineum.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: