Emisja głosu 3007-SP-SNP-EG
W ramach warsztatów realizowane są następujące zagadnienia:
1. Przedstawienie budowy oraz działania aparatu oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego z punktu widzenia ich optymalnego wykorzystania w zawodowej pracy głosem.
2. Ćwiczenia odpowiedniej do mówienia postawy ciała.
3. Wypracowanie umiejętności rozluźniania obszarów ciała odpowiedzialnych za tworzenie głosu.
4. Ćwiczenia oddechowe: oddychanie przeponowo - żebrowe, podparcie oddechowe, wydłużanie i wyrównywanie fazy wydechowej.
5. Ćwiczenia fonacyjne: miękki atak dźwięku, wykorzystanie rezonatorów.
6. Ćwiczenia artykulacyjne.
7. Praca nad techniką mowy.
8. Praca z tekstem.
9. Głos jako narzędzie pracy nauczyciela. Elementy autoprezentacji.
10. Higiena pracy głosem
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza
Student:
1. Zna mechanizmy tworzenia głosu.
2. Potrafi opisać budowę narządu głosu.
3. Zna zasady higieny pracy głosem.
4. Umie rozpoznać nieprawidłowości mogące prowadzić do złych nawyków emisyjnych.
Umiejętności
Student:
1. Potrafi modyfikować złe nawyki emisyjne i artykulacyjne.
2. Potrafi zaprezentować ćwiczenia oddechowe, fonacyjne oraz poprawiające technikę mowy.
Kompetencje społeczne:
Student:
1. Akceptuje różnice wynikające z indywidualnych możliwości oraz ograniczeń w tworzeniu głosu i mowy.
2. Rozumie wpływ procesów psychicznych i fizycznych na indywidualną jakość głosu.
3. Docenia estetyczne walory wypowiedzi ustnej.
Kryteria oceniania
ocena ciągła i kontrola obecności
zaliczenie ustne
Literatura
1. Bednarek J. D., Ćwiczenia wyrazistości mowy, Wrocław 2002
2. Ciecierska-Zajdel B., Trening głosu, Warszawa 2012
3. Emisja głosu nauczyciela, red. M. Przybysz-Piwko. Warszawa 2006
5. Linklater K., Uwolnij swój głos, Kraków 2012
6. Logopedia artystyczna, Gdańsk 2016
7. Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu. Poradnik dla nauczycieli, red. M. Śliwińska-Kowalska, E. Niebudek-Bogusz, Łódź 2011
8. Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Kraków 2003
9. Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 2000.
10. Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007
11. Toczyska B., Zacznij od samogłoski, Gdańsk 2016
12. Walczak- Deleżyńska M., Aby język giętki… Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od J. Tennera do B. Toczyskiej, Wrocław 2001.
13. Zalesska-Kręcicka M., Kręcicki T., Wierzbicka E., Głos i jego zaburzenia: zagadnienia higieny i emisji głosu, Wrocław 2004
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: