Literatura XIX wieku w dydaktyce szkolnej 3007-SP-PDN-XIX
Wykład ma za zadanie:
• przedstawić systematycznie współczesną wiedzę naukową na temat okresu romantyzmu potrzebną do zaliczenia przedmiotu;
• zapoznać studenta z podstawowymi informacjami na temat literatury polskiej (krajowej i emigracyjnej) z lat 1820-1864;
• przekazać wiedzę na temat najważniejszych nurtów w kulturze artystycznej i umysłowej romantyzmu;
• zapoznać studenta z kluczowymi dziełami tworzącymi kanon historyczno-literacki czasów romantycznych;
* uświadomić rolę i miejsce literatury tłumaczonej w polskim systemie literackim romantyzmu (recepcja przekładowo-krytyczna kanonu światowego kanonu romantycznego);
* ukazać trwanie i przemiany tradycji romantycznej w kulturze polskiej XIX i XX w.;
• mobilizować studentów do samodzielnej i systematycznej pracy z tekstami i kontekstami epoki.
Wykłady zapoznają studenta z podstawowymi informacjami historyczno-literackimi na temat literatury polskiej I poł. XIX w. oraz jej europejskim tłem kulturowym. Cykl zajęć składa się z dwóch części. W pierwszej student otrzyma wiedzę o najważniejszych dziełach literatury światowej okresu romantyzmu i jej wpływie (przekład, recepcja, inspiracje) na powstającą literaturę polską, w drugiej zaś omówione zostaną kanoniczne dzieła polskiego romantyzmu i ich rezonans w późniejszych okresach literackich (tradycja romantyczna). Dodatkowo naświetlone zostaną konteksty kulturowe, tzn. odbicie omawianych prądów i zjawisk literackich w dziedzinach sztuki (muzyka, malarstwo, rzeźba, architektura) i kultury materialnej oraz obyczaju.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
W trakcie wykładów student nabywa kompetencję w zakresie wiedzy o procesie historycznoliterackim okresu romantyzmu, wykazuje się znajomością kanonicznych tekstów literackich lat 1820-1862 i umiejętnością osadzenia ich w kontekstach kulturowo-historycznych, pogłębia umiejętności analityczno-interpretacyjne odnośnie do dzieł literackich. Wykład stanowi rozwinięcie i dopełnienie równoległych ćwiczeń z literatury romantyzmu w dydaktyce szkolnej.
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy w formie testu wyboru.
Literatura
Wybrana literatura:
- „Idee programowe romantyków polskich. Antologia”, red. Alina Kowalczykowa, Wrocław 2000;
- „Manifesty romantyzmu 1790-1830”, red. Alina Kowalczykowa, Warszawa 1995;
- Adam Mickiewicz: „Ballady i romanse”, „Konrad Wallenrod”, „Giaur”, „Dziady” II-IV, „Pan Tadeusz”, wykłady paryskie.
- ukraińska szkoła poezji w romantyzmie polskim: „Maria” Antoniego Malczewskiego i „Zamek kaniowski” Seweryna Goszczyńskiego.
- Juliusz Słowacki: wybór wierszy lirycznych okresu przedlistopadowego, poezji powstańczej i liryki mistycznej; „Kordian”, „Balladyna”.
- Zygmunt Krasiński, „Nie-Boska komedia”, „Irydion”.
- Cyprian Norwid: wybrane wiersze z cyklu „Vade-mecum” i nowele.
- Cyganeria warszawska i narodziny prozy fantastycznej.
- Walery Łoziński „Zaklęty dwór”, Seweryn Goszczyński „Król zamczyska” i Zygmunt Kaczkowski „Murdelio” jako przedstawiciele oryginalnej powieści gotyckiej późnego romantyzmu polskiego.
- Twórczość „przedburzowców”.
- Aleksander Fredro: „Zemsta”, „Śluby panieńskie”, „Pan Jowialski”.
- Wybrane dzieła literatury światowej: „Cierpienia młodego Wertera” i „Faust” J. W. Goethego; „Zbójcy” i ballady F. Schillera; „Mnich” M. G. Lewisa; „Wyznania” i „Nowa Heloiza” J. J. Rousseau; „Piaskun” E. T. A. Hoffmanna; liryka Puszkina; „Hernani” W. Hugo; „Spowiedź dziecięcia wieku” A. de Musseta; „Pani Bovary” G. Flauberta.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: