Literatura epok dawnych w dydaktyce szkolnej 3007-SP-PDN-LED
Celem ćwiczeń jest wyposażenie przyszłych nauczycieli i nauczycielek języka polskiego w wiedzę, znajomość kontekstów oraz narzędzia metodyczne konieczne do prowadzenia lekcji poświęconych literaturze średniowiecza, odrodzenia, baroku oraz oświecenia. Obowiązkowe teksty stanowią obszerny wybór z zestawu lektur dla nowej szkoły podstawowej, czteroletniego liceum i pięcioletniego technikum.
Uwzględnione zostaną wzorce kulturowe czterech wymienionych epok oraz ich zakorzenienie w śródziemnomorskiej mitologii i księgach biblijnych – z wykorzystaniem kategorii archetypu i toposu.
Interpretacjom i analizom dzieł literackich towarzyszyć będzie namysł nad filozofią, kulturą, historią epok dawnych. Uczestnicy i uczestniczki kursu zmierzą się również z najistotniejszymi trudnościami dotyczącymi dawnej literatury w procesie nauczania.
Dodatkowy cel zajęć to próba powiązania zjawisk kultury dawnej ze współczesnością – istotne będą pytania o wpływ średniowiecznych, staropolskich i oświeceniowych form kultury na dzisiejszą obyczajowość, aksjologię oraz życie społeczne.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza:
Słuchacze poznają teksty literatury dawnej niezbędne w polonistycznym procesie nauczania zarówno w szkole podstawowej, jak i ponadpodstawowej, a także funkcjonalne konteksty dla dawnych dzieł.
Umiejętności:
Absolwent kursu będzie znać zasady interpretacji i analizy tekstów dawnych oraz metody pracy z uczniem służące właściwej recepcji takich tekstów.
Kryteria oceniania
Wymagania konieczne do zaliczenia przedmiotu:
1. Obecność (dopuszczalne dwie nieobecności = cztery godziny dydaktyczne)
2. Aktywność
3. Test zaliczeniowy
Literatura
1) Bogurodzica; Lament świętokrzyski
(fragmenty); Legenda o św. Aleksym
(fragmenty); Rozmowa Mistrza Polikarpa ze
Śmiercią (fragmenty);
2) Kwiatki świętego Franciszka z Asyżu
(fragmenty);
3) Pieśń o Rolandzie (fragmenty);
4) Gall Anonim, Kronika polska (fragmenty);
5) Dante Alighieri, Boska komedia
(fragmenty);
6) Jan Kochanowski, wybrane pieśni, w tym:
Pieśń IX ks. I, Pieśń V ks. II; psalmy, w tym
Psalm 13, Psalm 47; ;
Odprawa posłów greckich; Treny (jako cykl
poetycki);
7) Piotr Skarga, Kazania sejmowe (fragmenty);
8) wybrane wiersze następujących poetów:
Daniel Naborowski, Jan Andrzej Morsztyn,
Mikołaj Sęp-Szarzyński;
9) Jan Chryzostom Pasek, Pamiętniki
(fragmenty);
10) William Szekspir, Hamlet, Makbet, Romeo i Julia;
11) Molier, Skąpiec;
12) Ignacy Krasicki, Hymn do miłości ojczyzny,
wybrane satyry;
13) Franciszek Karpiński, wybór sielanek i
liryki religijnej
14) św. Augustyn, Wyznania (fragmenty);
15) św. Tomasz z Akwinu, Summa
teologiczna (fragmenty);
16) François Villon, Wielki testament
(fragmenty);
17) François Rabelais, Gargantua i
Pantagruel (fragmenty);
18) Michel de Montaigne, Próby
(fragmenty);
19) Piotr Skarga, Żywoty świętych
(fragmenty);
20) William Szekspir, Hamlet, Makbet, Romeo i Julia
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: